In die context bood Bas mij aan om een keer een dagje mee te lopen. Dit werd vrijdag 10 oktober, wat een van jullie maandelijkse terugkomdagen bleek te zijn. Een beter moment had ik achteraf niet kunnen kiezen! Terugkijkend kan ik de indruk die AFAS bij mij heeft gemaakt samenvatten in de ‘5 AFAS-P’s’.
Hartelijk dank voor jullie gastvrijheid!
De klantgerichtheid zit duidelijk sterk in het DNA. Ik wou dat ik bij had gehouden hoe vaak het woord ‘klant’ op 1 dag is gevallen. Bijzonder vind ik dat alle uitdagingen ook vanuit de klant worden benaderd. Dat maakt jullie erg krachtig en ook onderscheidend in de markt. Zo’n DNA is namelijk niet te kopiëren.
Ik zie duidelijk hoe veel aandacht er is voor jullie mensen. Dit zit in kleine dingen, zoals een foto maken van het team voor degene die ziek thuis zit. Dat maakt dat je je als medewerker verbonden voelt. Zoals iemand mooi verwoordde: “Je moet hier veel geven, maar je krijgt er nog zo veel meer voor terug”
Ik heb nog nooit zo’n grote groep mensen bij elkaar gezien met een twinkeling in de ogen, zonder drugs dan he, de passie straalt echt van jullie af. Dit versterkt zich denk ik ook, het werkt aanstekelijk.
Je merkt duidelijk dat jullie erg professioneel zijn. Dit zit in de manier van overleggen, de serieusheid waarmee problemen worden benaderd. Maar juist ook in de kleine dingen, zoals het zorgen dat je er representatief uit ziet en ook je koffiekopjes niet laat staan. En vooral, dat je elkaar er dus ook op wijst als deze wel blijven staan. Ik denk dat een LEAN consultancybureau jullie graag eens als voorbeeld zouden laten zien aan hun klanten.
Ook plezier maken zit in jullie DNA. Er is veel humor aanwezig en ook ruimte voor grapjes. Dit maakt de vorige P (professioneel) nog krachtiger, aangezien die alleen anders een beetje saai kan worden.
Wat ik ook grappig vond om te zien is dat jullie veel mensen met karakter en pit in dienst hebben. In combinatie met een sterke bedrijfscultuur wat deze pit in goede banen leidt, levert dit veel leuke dingen op. Dan denk ik bijvoorbeeld terug aan de ‘op de kop hangende man’ op het damestoilet. Ik vraag me dan af in welke vergadering dat is bedacht, haha.
Blog van de innovatie manager van Essen - Suzanne Bach