Auteur: Jortijn Bijl

Fan van verandering

De champagne is ontkurkt en de taart is aangesneden; de implementatie van het nieuwe ERP-systeem is succesvol verlopen. Maar van feestneuzen is geen sprake. Medewerkers trekken juist hun neus op. Wat moeten zij met al die nieuwe functionaliteiten?

Terwijl menig projectgroep apetrots is na het ´overwinnen´van de invoering van een compleet nieuw ERP-systeem, zijn medewerkers huiverig. Onbekend maakt immers onbemind. Hoe de projectleden zich ook in het zweet hebben gewerkt om het systeem zo goed mogelijk te optimaliseren, op veel enthousiasme kunnen zij doorgaans niet rekenen binnen het bedrijf.

Sparen

Tja, het is lastig als de eindgebruikers niet blij zijn met een systeem waarmee zij dagelijks aan de slag moeten. Waar ligt het probleem? Het lijkt erop dat we daarvoor verder moeten kijken dan de bedrijfscultuur. Je zou kunnen zeggen dat het ligt besloten in de Nederlandse cultuur. Wij zijn niet voor niets uitgeroepen tot de grootste spaarders van Europa en we worden niet voor niets elke vakantie geconfronteerd met het cliché´kijken, kijken, niet…´Je kent het wel.

Restjesdag, theezakjes hergebruiken en oude schoenen gooi je pas weg als ze kapot zijn; Nederlanders zijn een zuinig volk. Daarnaast houden we van dat wat we kennen (zie het bewijs in het 8e (!) seizoen van Boer Zoekt Vrouw). Natuurlijk beschouwen wij onszelf als moderne personen. We gaan met de tijd en technologie mee. Maar toch moeten we deze Hollandse eigenschappen niet onderschatten.


Fans

De impact van een nieuw ERP-systeem is groot in een bedrijf. Medewerkers moeten wennen aan een andere werkwijze. Dat brengt onzekerheid met zich mee, want er verandert plotseling veel. Hoe maak je van je medewerkers net zulke grote fans als jijzelf?

Wat AFAS betreft doe je dat door je collega´s in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken bij de ontwikkelingen van het nieuwe systeem. Daarmee kun je een stukje onzekerheid en vooral onbekendheid wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief die in het algemeen informeert over het implementatieproces. Laat men als het ware even aan die nieuwe schoenen snuffelen.











Een andere tip is om ook de key-users, degenen die het pakket als eerst in gebruik nemen, vroeg te betrekken bij het proces. Als zij overtuigd raken van het succes, dan stralen zij dat uit en zullen medewerkers vertrouwen krijgen in dat ´vreemde´systeem. Zo werkt het nou eenmaal. Als je buurman het continu heeft over die fantástische schoenen, word je toch ook nieuwsgierig?

Kortom, wees duidelijk tegenover de medewerkers. Pleit voor nieuwe schoenen, die misschien even wringen, maar uiteindelijk veel meer stappen kunnen maken dan die versleten zolen. Betrek iedereen in het proces, zodat je met z´n allen het glas kan heffen op een nieuwe start. 

Meer lezen?