Auteur: Carolien Wesselink

Employee engagement

3 december 2014. Dit was de dag waarop ik me als BN-er zou voelen. De dag dat ik zou meemaken hoe het nu eigenlijk is om de hele dag een cameraploeg achter je aan te hebben.

Een snelle Google-sessie leert mij dat employee engagement te maken heeft met de relatie tussen werkgever en werknemer. Heel kort door de bocht; een medewerker die erg betrokken is bij de organisatie.

Wat zegt dit eigenlijk? Wanneer ben je nu echt betrokken bij het bedrijf waar je voor werkt? En waar ben je dan zoal bij betrokken? Je functie, de gehele organisatie, je collega’s? Ik lees dat William A. Kahn (1990) heeft gezegd, dat employee engagement de mate is waarin iemand zijn ziel en zaligheid legt in het werkproces. Dat gedrag, gedachten, opvattingen en emotioneel gezien de medewerker volledig verbonden is met zijn of haar werkrollen. Ze storten zich vol overgave in hun werk en geven net dat beetje extra.

Wauw! Wat een compliment, ik mail snel terug naar Sander dat ik maar al te graag mee wil doen. Om kwart voor 8 gaan we beginnen, we nemen de dag door, de verschillende shots die zij graag willen verzamelen en we starten. Eerst maar gewoon wat ‘werk-shots’ en rustig inkomen. Daarna beginnen we met het echte werk; interviewen. Er wordt mij uitgelegd dat ik de vragen die mij gesteld wordt weer moet verwerken in mijn antwoord. Voelt erg onnatuurlijk..

Ik vertel over mijn start bij AFAS, hoe ik hier ben binnengekomen, hoe ik doorgegroeid ben van Support naar Procesleider en welke uitdagingen dat met zich mee heeft gebracht. Ik vertel ook over behaalde successen en waar ik energie van krijg. Om half 3 vraag ik of er nog meer camerashots gemaakt moeten worden of dat we nog iets gemist hebben in de interviews. Nog een paar laatste punten en om half 4 zwaai ik mijn realityshow-crew uit. Ik ben kapot!

Het eindresultaat is altijd afwachten, wat krijg je te zien in een filmpje van 3 minuten? Ik heb immers zo’n 2 uur gepraat. Wat heb ik eigenlijk allemaal ook alweer gezegd, en hoe wordt dit gekoppeld aan employee engagement?

Het eindresultaat kunnen jullie hier bekijken.


En employee engagement is natuurlijk ontzettend belangrijk om heel veel verschillende redenen. Meer betrokken en bevlogen medewerkers zorgt bij bedrijven voor meer winst, minder verzuim, beter waarborgen van talenten en deze bedrijven zijn in staat om keer op keer de concurrentie te verslaan.

Bij AFAS zijn het echter niet alleen de bevlogen en betrokken medewerkers die voor het succes zorgen. Het zijn namelijk ook onze bevlogen en betrokken klanten. Diegene die aangeven dat er echt nog even verder gekeken móet worden naar de mogelijkheden. Diegene die doorpakt op het moment dat er wijzigingen aangebracht moeten worden. Diegene die kritisch kijkt naar processen binnen het bedrijf en hoe deze geoptimaliseerd kunnen worden. Maar ook absoluut de klant die uiterst kritisch kijkt naar ons product en aangeeft wat er beter kan en beter moet. De klant die ons steeds opnieuw uitdaagt met praktijkvoorbeelden. Het zijn óók onze klanten die ervoor zorgen dat wij elke dag met plezier naar ons werk gaan. 


Meer lezen?