Auteur: Marco Muilwijk

Eilandhoppen: lekker rustgevend?

Niet in de ICT-branche

Het nieuwe jaar is begonnen, de goede voornemens worden nog heel even waargemaakt en de vakantieplannen worden gemaakt. Ik kijk naar buiten en zie een strooiwagen door de straat rijden en ik mompel wat over de zomervakantie. Mijn vrouw ziet ons samen met onze dochter al liggen op een hagelwit strand met een azuurblauwe lucht en op de achtergrond de zwoele klanken van Bob Marley; “Could you be loved and be loved”?

Wat voor vakantie wordt het?

Ieder jaar weer vragen we ons af; waar gaan we heen en wat voor vakantie wordt het?
Wordt het een autovakantie naar een stacaravan, appartement of hotel? Of gaan we vliegen? In een paar uur doorkruis je heel Europa. Of zullen we eens gek doen? Bijvoorbeeld eilandhoppen in Griekenland!

In dit laatste zijn we ons gaan verdiepen.  Het grote voordeel voor ons was dat je in 1 vakantie meerdere eilanden cq bestemmingen ziet. Veel andere voordelen konden we niet bedenken.

Nadelen dan? Ja, best veel! Je bent net gewend aan je nieuwe accommodatie en je gaat er alweer weg. Weer inpakken, de bus in, erna het vliegtuig of de boot pakken, vervolgens weer met de bus naar je volgende accommodatie en daar weer alles uitpakken en je kunt weer opnieuw gaan wennen. En dat ritueel herhaalt zich 3 of 4 keer. Wat doe je dan het meest; reizen en wachten! En wat ervaren wij nu eenmaal als vervelend; juist ja, reizen en wachten!

Eilandhoppen en de ICT Branche

Mijn gedachten dwalen af naar automatisering. Want, waar ik wel meteen aan dacht als accountmanager bij een ERP software leverancier, is dat er een mooi vergelijk is met de ICT branche en het kiezen van je vakantiebestemming.

Vrijwel dagelijks willen organisaties verschillende systemen aan elkaar knopen via houwtje touwtje oplossingen. Soms begrijp ik dat. Als de ene leverancier echt niet kan leveren wat een organisatie nodig heeft, dan is het handig als er vandaag de dag via bijvoorbeeld API’s of via webservices gekoppeld kan worden.
Maar des te meer er geïntegreerd wordt geleverd, des te minder koppelingen heb je nodig.
Gevolg hiervan: geen koppelingen bouwen, geen helpdeskvragen, geen kastje naar de muur gestuur en gelukkig één aanspreekpunt, namelijk je ene leverancier!

Alles op elkaar afstemmen

Ik zet de knop weer om en denk weer terug aan eilandhoppen. Hierbij ben je dus heel erg afhankelijk van meerdere luchtvaartmaatschappijen, rederijen, busbedrijven, hostessen en hotels en wellicht dat ik nog organisaties vergeet. Die organisaties moeten wel allemaal goed met elkaar communiceren. De kans dat er qua planning wat fout gaat, is stukken groter dan wanneer ik lekker 2 weken naar 1 bestemming ga.
Ik zie het al gebeuren. De bus komt niet, we missen dus letterlijk de boot en dan ook de aansluiting naar de volgende bestemming. Bij aankomst blijkt onze kamer al vergeven. Je kent het.
Ook hier geldt: 1 aanspreekpunt en 1 uitvoerder is altijd nog een stuk beter en efficiënter dan koppelingen maken (in deze dus ook communicatie met derden en afhankelijkheid van derden).

Wat ik met het bovenstaande wil benadrukken: 
Beperk het aantal leveranciers als een leverancier voorziet in voldoende functionaliteiten.

Ga als organisatie zo veel mogelijk integreren en gebruik maken van de volledige functionaliteit van de leverancier die je hebt. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Knoop alleen dat aan elkaar wat je leverancier echt niet kan leveren.
Op deze manier krijg en behoud je een beheersbaar ICT-landschap!

O ja, onze komende zomervakantie: Lekker met de auto naar 1 bestemming; wat een rust!

Meer lezen?