Auteur: Sandra Doesborg

Een webpagina is géén bankrekening. Dus niet denken: hoe voller, hoe beter.

Hoe maak je jouw webpagina's scanbaar!

In mijn huidige functie informeer ik onze klanten proactief over belangrijke wijzigingen en ontwikkelingen in onze software. Maar hoe zorg ik er nu voor dat de informatie die ik aanbied, ook onthouden wordt? Een vraag die ik mezelf het afgelopen jaar vaak gesteld heb. Want lezen op het internet is als scheuren op de linkerrijbaan. Als lezer maken we tempo en met onze hand continu aan de knoppen, klaar om door te klikken naar een volgende pagina. Hoe sneller we klaar zijn met onze taak, hoe blijer we worden. Door je teksten scanbaar te maken kan je ook bij vlug leesgedrag de boodschap overbrengen. Hoe je dit voor elkaar krijgt, lees je in dit artikel!


De F van Fast

Webpagina's worden gelezen in 'F-vorm'

Om te beginnen is het goed om te weten dat wij teksten op het internet lezen via een vast patroon. Dit patroon heeft de vorm van de letter F. De hoek linksboven krijgt de meeste aandacht, omdat we verwachten daar de belangrijkste informatie te vinden. Vervolgens scannen onze ogen naar beneden langs de linkerkant, en lezen we af en toe de eerste woorden van een zin. Zet de essentie van je boodschap dan ook in de eerst zin van de alinea en maak ze niet langer dan drie of vier regels. Bij dit leesgedrag hoort een bondige schrijfstijl: geen letter te veel en altijd beginnen met het belangrijkste.

  • Gebruik korte zinnen;
  • Schrijf actief;
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd.


Less is more

Zorg voor voldoende witruimte

In teksten heeft witruimte een duidelijk onmisbare functie: Zonderspatiestussenwoordenwordteentekstvolslagenonleesbaar.

Dit geldt ook voor webpagina's. Witruimte verbetert de leesbaarheid van je teksten. Een pagina met voldoende witruimte creëert rust, waardoor we de informatie veel beter kunnen opnemen. Daarnaast geeft een eenvoudige pagina met veel witruimte overzicht en wijst ons direct de weg naar de belangrijkste punten. Door deze belangrijke punten extra aandacht te geven, wordt onze focus automatisch naar de plek getrokken die afwijkt van al het wit. Op deze manier kan je jouw boodschap goed overbrengen. 


De spijker op de kop slaan

Zet boven iedere alinea een samenvattend kopje

Koppen maken het voor ons als lezer eenvoudiger om de tekst te scannen. Het is een belangrijk onderdeel, want een kop nodigt ons uit om wel of niet verder te lezen. Schrijf dus effectieve koppen en probeer niet grappig, origineel of sexy te zijn (zoals ik;-)). Zorg er uiteindelijk voor dat alle kopjes bij elkaar de pagina samenvatten. 

Het gebruik van koppen en tussenkopjes is niet alleen voor ons als lezer prettig. Een kop met de juiste woorden is ook heel belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina in Google. Voor Google is het daarbij van belang om te weten waar een pagina over gaat. Een zoekmachine weet anders niet bij welke zoekopdrachten de pagina als zoekresultaat getoond moet worden. Om te weten waar een pagina over gaat, kijkt Google onder andere naar de woorden die voorkomen in de koppen en tussenkopjes. 


Gras is groen

Gebruik effectieve hyperlinks

Gras is groen, dat weten we allemaal. En zo weten we ook dat we op hyperlinks moeten klikken. Het heeft daarom weinig zin om er 'Klik hier', 'Lees verder' of 'Meer info' op te zetten. Naast dat we wel weten waar we op moet klikken, maken ze het scannen lastig. Hyperlinks vallen namelijk op door hun afwijkende kleur. Maak hier gebruik van en zet er belangrijke informatie in! Op deze manier wijzen effectieve hyperlinks ons snel en eenvoudig de weg. 

Een effectieve hyperlink zorgt er niet alleen voor dat je tekst makkelijk scanbaar is. Net als bij koppen en tussenkopjes bepalen zoekmachines ook aan de hand van hyperlinks waar de pagina over gaat. Effectieve hyperlinks helpen dus ook bij de vindbaarheid van je pagina in Google.


Doe niet zo chic

Schrijf zoals je spreekt

We onthouden de boodschap beter als je schrijft in spreektaal. Volgens Kathy Sierra, bestseller-auteur van computerboeken, komt dit doordat onze hersenen denken dat er een gesprek met hen wordt gevoerd. Dat komt onder andere doordat je schrijft in de directe aanspreekvorm (je). Onze hersenen schrikken als het ware wakker, waardoor we alerter zijn. Schrijf je in spreektaal dan gebruik je automatisch ook veel minder ouderwetse woorden en vakjargon. Dit maakt je tekst onnodig complex en onleesbaar. Woorden uit de spreektaal zijn daarentegen juist herkenbaar en vertrouwd en maken je tekst toegankelijker.



Bulletproof 

Gebruik bullets voor overzicht

De informatie op je pagina wordt toegankelijker en makkelijker scanbaar als je bullets gebruikt. Maak een bullet-lijstje zodra je een opsomming met 3 of meer punten hebt. Pas er wel voor op dat je ze niet te lang maakt. Volgens marketingadviseur en auteur Paul Postma kan ons kortetermijngeheugen maar maximaal 7 dingen vasthouden. Maak je lijstjes daarom niet langer dan 7 punten, want dat kan ons brein simpelweg niet aan. 

Het mooie van lijstjes in de vorm van bullets is dat ze daarnaast voor meer witruimte op de pagina zorgen. Je tekst krijgt meer ruimte om te ademen. Je voorkomt op deze manier dat wij als lezer worden afgeschrikt door grote tekstblokken.


Push the button 

Zet een duidelijke call-to-action op je pagina

Zorg dat er een opvallend visueel element, dat erom vraagt aangeklikt te worden, op je webpagina staat. Een duidelijke call-to-action zorgt namelijk voor rust en focus, want het is duidelijk waar we op de pagina kunnen beginnen. Zonder een duidelijke knop ziet een webpagina eruit als een doodlopende weg. Zet op de knop een korte, duidelijke tekst die aangeeft wat er gaat gebeuren als we erop klikken. In een goede call to action benoem je de handeling (inschrijven), prikkel je een behoefte (exclusief) en maak je gebruik van klassieke klikmagneten (direct).



Veel succes bij het toepassen van de tips! 


Meer lezen?