Auteur: Martijn Delahaye

Droom lekker verder!

Hoe maak je dromen waar?

AFAS Software was afgelopen vrijdag 1 april (geen grap) 20 jaar oud, uhh jong. En het AFAS Stadion bestaat tien jaar. Dat moet je vieren. Als B2B softwarebedrijf zou het eenvoudig zijn om een aantal white collar relaties en klanten uit te nodigen. Feestje vieren, powerpoint erbij en klaar. Toch voelde dat idee vanaf het begin niet goed.

Wij staan met ons logo sinds 2010 prominent op het shirt van eredivisieclub AZ. Voor een innovatief softwarebedrijf als AFAS is zes jaar een lange tijd, wij denken vaker in weken. Toch valt onze zes jaar in het niet met de echte trouwe AZ-fans die al meer dan tien jaar elke wedstrijd op 'hun' stoel zitten in het AFAS Stadion. Ons logo op hun shirt, dat moet je (blijven) verdienen als merk. En soms moet je een stapje extra zetten, laten zien en vooral voelen dat je dit vertrouwen waard bent.

"Marketing bij AFAS is Vinden, Verbinden, Verwennen en Verrassen"

AZ-supporters die minimaal tien seizoenen een seizoenkaart hebben, konden door vrienden of door zichzelf opgegeven worden om kans te maken op de plaatsen. Meer dan twaalf % van de doelgroep deed mee, geen slechte conversie (we laten het marketing denken nooit helemaal los natuurlijk). Uit de meer dan zeshonderd inzendingen koos een jury de acht winnaars.

Tijdens de topper AZ - PSV hebben we acht trouwe supporters van AZ in het zonnetje gezet. Na een lunch in de bestuurskamer, wedstrijdshirts met eigen naar en een tripje met de spelersbus kwamen ze met een groots entree per helikopter in het stadion, die landde op de middenstip en bekeken de supporters de wedstrijd vanaf VIP-stoelen in de sponsor-dugout aan het veld.

Hoe maak je dromen waar? 

Volg de allerbelangrijkste basisregel: ga letterlijk en figuurlijk op de stoel van je fan zitten. Geef vervolgens gas en besprinkel met een hoop liefde en aandacht. Laat een idee geen idee blijven, maar doe het en doe het goed. Marketing is tenslotte 10% inspiratie en 90% transpiratie :)

Toen ik later de fans sprak zag ik een paar van die grote stoere mannen wat traantjes wegpinken. Een van de winnaars gaf aan dat hij al vanaf 1973 met zijn vader naar AZ ging. Toen was ik nog niets eens geboren!

"Op de middenstip landen van je favoriete voetbalclub is helemaal te gek, wat een gevoel om mee te maken"

Ook vanaf deze plek een groots compliment aan iedereen bij AZ die deze droom heeft waargemaakt. Ik heb in het hele proces nooit een "Nee" of "Ja,maar" gehoord. We hadden dezelfde droom en blijven samen dromen ...


Meer lezen?