Auteur: Simon Parmet

De openbare wensenlijst: samen bouwen aan een betere AFAS-ervaring 

Een veelgehoorde wens van onze klanten is vervuld met de introductie van een openbare wensenlijst voor al jouw productwensen voor Profit, Pocket, InSite, OutSite en SB. Dit is de plek waar klanten hun wensen voor onze software kunnen delen en kunnen stemmen op de wensen die door andere klanten zijn ingediend!  

Hoe was het ook alweer?

Laten we eerlijk zijn: Het indienen van een wens voor onze software kon transparanter en makkelijker. Hoe was het ook alweer? AFAS-klanten stuurden een wens in via onze supportafdeling en daarna verdween deze wens voor gebruikers in een closed box. Natuurlijk hielden wij dit aan de achterkant goed bij, werden ook vragen van andere klanten aan elkaar gekoppeld en brachten we klanten op de hoogte als hun wens was gerealiseerd. En via focussessies en natuurlijk de AFAS Open gaven we wel terugkoppeling over alle gerealiseerde wensen. Maar toch: er miste een belangrijk stuk inzicht tijdens het proces. Juist omdat wij als AFAS transparantie en openheid in ons ontwikkelproces zo belangrijk vinden, wilden we dit graag aanpakken. 

De openbare wensenlijst

Met de nieuwe openbare wensenlijst hebben we een groot stuk van ons ontwikkelproces blootgelegd. Klanten kunnen nu zelf een kijkje nemen (wel even inloggen) en direct zien welke wensen andere gebruikers hebben. Alle wensen staan helemaal open, zodat de voortgang ervan gevolgd kan worden. Op die manier krijgen klanten een beter beeld van welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke wensen andere klanten hebben.

Zoals gezegd: We willen een transparant ontwikkelproces en de input van onze klanten is hiervoor van groot belang. De openbare wensenlijst is een plek waar de wensen van alle klanten samenkomen. We willen graag dat wij met klanten in gesprek kunnen gaan over de wensen die zijn ingediend. Maar misschien nog wel belangrijker: dat klanten ook onderling met elkaar in gesprek kunnen gaan. Daarom is het mogelijk om reacties onder wensen te plaatsen. Op die manier kun je met elkaar in gesprek gaan, ideeën uitwisselen en elkaar helpen om uiteindelijk de AFAS-ervaring nog beter te maken.

Bijkomend voordeel: je hoeft je wens niet meer via onze supportafdeling in te dienen. Zo kunnen zij zich nog beter richten op het beantwoorden van jullie vragen via de klantportal of de telefoon en ligt de wens direct waar deze hoort te liggen, namelijk bij onze productmanagers!

Hoe werkt het?

Wanneer een wens wordt ingediend, wordt deze eerst beoordeeld. Dat zorgt ervoor dat we kunnen kijken of de wens niet dubbel is aangemaakt en of de informatie volledig is. Zodra de wens is goedgekeurd door de productmanagers, wordt deze 'open voor stemming' gezet en is de wens zichtbaar voor iedereen. Alle AFAS-klanten kunnen stemmen (en abonneren) op wensen. Zo word je automatisch op de hoogte gehouden van reacties en statuswijzigingen van die wens. Op deze manier krijgen wij een beter beeld van welke wensen er het meest leven onder onze gebruikers en kunnen we gericht werken aan het vervullen van deze wensen. Op basis van populariteit, haalbaarheid en aansluiting met de productstrategie worden wensen meegenomen in de verdere ontwikkeling van Profit, InSite, OutSite, Pocket en SB.

We hopen dat jullie net zo enthousiast zijn over de openbare wensenlijst als wij. We kijken uit naar jullie ideeën en suggesties en hopen dat we samen kunnen werken aan een nog betere AFAS-ervaring.

Meer lezen?