Auteur: Melanie Blom

De onontdekte pareltjes in het nieuwe AFAS Help Center

6 maanden na de lancering halen we het net op

1 mei 2019 was de dag dat de stekker uit de AFAS KnowledgeBase ging en het gloednieuwe Help Center het licht zag. Een memorabele dag die de gemiddelde zoeksnelheid verhoogde van een Opel Kadett naar een Ferrari. We zijn inmiddels een paar maanden verder en als Support manager kijk ik bijzonder tevreden terug op de overstap. Wat hebben we de afgelopen periode geoptimaliseerd? En wat zijn de dirty tricks om nóg sneller je antwoord te vinden?

Steeds sneller antwoord op je vraag 

We zien dat onze klanten vaker en sneller het antwoord op de vraag vinden. Dat komt onder andere door alle kennis die we hebben toegevoegd. Zo zijn nu ook foutmeldingen en vraag-antwoordcombinaties te doorzoeken. Met vraag en antwoord beschrijven we vraagstukken vanuit het oogpunt van de gebruiker. Bijvoorbeeld ‘Waarom komt een gebruiker niet in de autorisatiegroep?’. Daarnaast blijven we het Help Center optimaliseren. Als klanten bepaalde zoektermen vaak gebruiken, spelen we daar direct op in door populaire content bovenaan te zetten. Krijg je geen resultaten bij je zoekvraag? Dan passen we het Help Center direct aan, zodat de volgende hier niet meer tegenaan loopt. We maken de zoektechniek die achter het Help Center zit dus continu slimmer. Dit maakt dat mensen steeds sneller een antwoord vinden op hun vraag.

Ook haken we in op de actualiteit door populaire artikelen bovenaan op de site te plaatsen. Zo leverden we in juli en november 2019 nieuwe versies van onze software uit: Profit 11 en Profit 12. Een belangrijk onderdeel van Profit 11 zijn de optimalisaties in het sollicitatieproces. Vanwege de vragen die we daarover kregen plaatsten we de artikelen over dit proces bovenaan. Of denk aan een nieuw thema’s, zoals de ‘jaarovergang’ en de ‘Wet arbeidsmarkt in balans’ (WAB). Vanaf oktober zien we dat klanten meer informatie hierover zoeken en dus spelen we hier direct op in met nieuwe artikelen. We blijven zo anticiperen, ook op artikelen die nauwelijks gelezen worden of waar juist snel wordt weggeklikt. 

De nieuwste toevoeging zijn de gerelateerde artikelen, die rechts te zien zijn als je na een zoekopdracht een artikel opent. Hier vind je direct helpitems, vragen en meldingen die een verband hebben met het artikel. Zo komt de relevante informatie zo snel mogelijk naar je toe. 

De onontdekte pareltjes

Toch zijn er ook nog steeds onontdekte pareltjes in het Help Center die je veel tijd besparen en zoekgemak bieden. Ontdek bijvoorbeeld de filters aan de linkerkant die je in potentie zeeën aan tijd kunnen besparen. Je kan hier filteren op werkgebied, bron en filter. 

Zo kun je bij werkgebied de keuze voor jouw vakgebied maken, waardoor je het aantal resultaten drastisch verkleint. Krijg je een foutmelding in de software? Vink dan ‘melding’ aan in het filter, en vul de omschrijving van de foutmelding in, bijvoorbeeld ‘journaalstructuur is niet compleet’. Zou je dit filter niet gebruiken en zoek je op ‘journaalstructuur’, dan krijg je ook een videotraining of releasenotes over dit onderwerp aangeboden. Terwijl je op dat moment alleen maar een oplossing voor je foutmelding wilt vinden. 

Vergeet ook rechtsboven niet… 

Ook rechtsboven staan nog wat tijdbesparende keuzes. Bijvoorbeeld de taal: Nederlands, Engels of Frans. En je kunt aangeven wat voor abonnement je hebt. Je krijgt dan alleen informatie te zien die specifiek voor jouw abonnement geldt. 

We hebben inmiddels al de nodige positieve reacties in the pocket. Bezoekers vinden het vooral veel sneller dan voorheen en hebben dus minder tijd nodig voor het oplossen van een probleem. En daar kan ik alleen maar erg tevreden over zijn…

Meer lezen?