Auteur: Martijn Delahaye

De nieuwe social media: alles Live

Hadden we rond het millennium nog nooit van Facebook gehoord; onze telgen kunnen inmiddels niet meer zonder. Sociale media worden net als televisie en internet onmisbaar gemaakt. Binnen marketing kun je slim gebruik maken van de nieuwste mogelijkheden en rollen we van de ene in de andere hype. Zo is er nu Live, hype of happening?

Wie had ooit gedacht dat we de helft van de tijd op onze smartphone digitale snoepjes proberen te verzwelgen of ´s avonds in bed tegen elkaar Wordfeuden? Geef maar toe, ook jij had een paar jaar geleden geen idee dat we in deze digitale stroomversnelling zouden belanden. Maar de ontwikkelingen zijn nog lang niet voltooid en daarmee blijven kansen op innovatie zich voordoen, zowel in marketing als in andere vakgebieden.

 En het gaat maar door. Sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn en Youtube verschijnen tegenwoordig live in jouw website of op jouw livestream tijdens een evenement. Bij de opname van een filmpje die direct via social media gestreamd wordt, is te zien wie er op datzelfde moment naar kijkt, wat volgers erover zeggen en wie het leuk vindt.

Interactie is de held

Wat met Live nog veel meer naar voren komt dan met bijvoorbeeld Twitter, is interactie met je publiek. Kun je als bedrijf vrolijk Tweets de wereld insturen zonder daar persé iets voor terug te krijgen, ben je bij Live grotendeels afhankelijk van de interactie die je met je volgers hebt. Dat vergt dus een intensievere aanpak voor de opbouw van klantrelaties. Hoewel dat voor sommigen een stapje te ver gaat - 37,3 procent van online marketeers is nog niet overtuigd van de effectiviteit van actief zijn op social media (volgens onderzoek GFK)- weet ik zeker dat juist die connectie het verschil maakt.

We hebben te maken met een nieuwe vorm van social media, misschien beter social live media te noemen. Door een vaste kern op te bouwen met volgers ontstaat er een ´fan-club´. Met deze groep kun je alles delen: live-presentaties, live beelden van evenementen, klachten en oplossingen, suggesties, hulp bij het gebruik van een product, noem maar op. Er ontstaat een veilige omgeving waarbij de volger voor de volle 100 procent op jouw bedrijf is gericht. Daarmee onderscheidt Live zich van de kudde social media, waarop iedereen iets roept en door de massa het individu verdwijnt.  

Live bij AFAS? Mmmmmmm....

Ik hoor de hersens kraken: inderdaad, ook voor jou kan het een uitkomst zijn. Tijdens één van de Linkedin-discussies opperde een klant om AFAS-lezingen te livestreamen. Dat zou al een hele stap zijn. Maar stel je voor dat je live, gewoon vanuit je woonkamer of kantoor in Zuid-Limburg, een bijeenkomst volgt en dat je tegelijkertijd een vraag kunt stellen waar vervolgens direct een reactie op verschijnt in het beeld? Dat levert niet alleen tijdwinst, maar ook intensievere interactie op.

Persoonlijk contact met onze doelgroepen staat hoog in het vaandel bij AFAS, we zijn dus nog niet zo Live hier in Leusden. Toch biedt Live een hoop mogelijkheden. Is het lastig aanwezig te zijn bij een inspiratiesessie of wil je de AFAS Open niet missen, maar kun je niet op tijd aanwezig zijn? Tja, het is mogelijk; even inloggen en streamen maar! Wel even goed nadenken aan de voorkant of iedereen dan nog wel komt. Want dat blijven wij heel belangrijk vinden. Persoonlijk contact blijft en wordt in deze online tijd zelfs steeds belangrijker.

Denk dus aan je volgende evenement en aan een live-beeld, waarbij volgers direct via het scherm reageren op wat er gebeurt met commentaren van Twitter, een video via YouTube of een Instagram-foto. Er ontstaat een transparante, intensieve connectie met je volgers. Iets waar we jaren geleden nog van droomden, wordt nu werkelijkheid. Dus steek je nek uit, reik naar de toekomst en zie wat ´live´ met jouw bedrijf doet. Hopelijk zie jij een levendige toekomst voor Live in het vooruitzicht.

Meer lezen?