Stel je gaat vissen. Je hebt de ideale plek gevonden, je hebt vooraf gevoerd en je hebt een hengel in de aanslag. Je werpt uit, maar geen vis hapt… Zonde! Vooral omdat de vissen niet kunnen zien wie hen heeft geprobeerd te vangen en jij ruimte voor hun hebt gereserveerd in het allermooiste aquarium! Zie de voicemail nu als het toevoegen van een wormpje aan de haak. Een minimale toevoeging in het grote geheel, maar een groot signaal naar de vis die je wilt vangen. Niet iedere vis zal happen, maar je vergroot zo de kans op succes.
Je herkent dit vast wel: Voordat je een e-mail stuurt naar een prospect of bestaande relatie, check je eerst kritisch je woorden. Dit doe je ook voor andere digitale communicatie. Je ziet, interpreteert en corrigeert je teksten om de beste reacties te krijgen.
Soms gaat dit heel ver. Er zijn zelfs mensen die bijvoorbeeld een Instagram post verwijderen op het moment dat ze ‘te weinig’ likes krijgen. Maar doe je dit ook wanneer je iemand belt?
Je gaat er waarschijnlijk vanuit dat wanneer je iemand niet te pakken krijgt, deze persoon jouw gemiste oproep ziet en terugbelt. Maar wat doe je als dit niet gebeurt? In deze blog ontvang je 4 tips over hoe een voicemail inspreken daaraan bij kan dragen.
Denk eens na over de momenten dat jij een voicemail beluisterde en diep in je geheugen moest graven, van wie die stem nu ook al weer zou kunnen zijn. Die momenten zijn belangrijk in het opbouwen of behouden van een goede relatie. Wil je namelijk iemand ontzorgen of ga je er maar van uit dat deze persoon je wel kent? Is de persoon die je belt niet een vriend(in) of familie? Doe dan nooit de aanname dat deze persoon je kent.
Wees kort en persoonlijk
Je wil ten alle tijden voorkomen dat de luisteraar al afhaakt bij je introductie. Wees daarom altijd kort en to the point. Hieronder een voorbeeld.
Je belt met een reden. Cruciaal bij een goede voicemail is daarom ook deze reden kenbaar te maken. doet iedereen bij het inspreken van een voicemail, maar hoe zorg je ervoor dat deze ook overkomt? De meeste mensen hebben geen probleem om een duidelijk verhaal te vertellen wanneer ze een gesprek voeren met een persoon. Maar wanneer we in het 'niets' spreken, lijkt dat een stuk minder gemakkelijk te gaan. Gebruik deze 3 pointers:
Het antwoord hierop is geen hogere wiskunde, maar de hoeveelheid dat deze vergeten wordt is reden genoeg om het te benoemen. Vraag de persoon jou terug te bellen! Nadat je de reden van je bericht kenbaar hebt gemaakt, vraag je direct: “Wil je mij hierover terugbellen?” Zo maak je bewust een actie los bij de ontvanger. Je zou er eventueel nog een tijdvak aan kunnen hangen om urgentie te creëren. Bijvoorbeeld: “Wil je mij voor aanstaande woensdag terugbellen? Ik ben het beste te bereiken op 0612345678”. Op deze manier neem je de leiding in het contact.
Heb je weleens een voicemail gehad waarin alle bovenstaande onderdelen tot in de perfectie zijn uitgevoerd en je hebt tóch niet teruggebeld? Misschien lag het wel aan de manier hoe deze persoon overkwam. Te joviaal of misschien juist wakker geworden met een flesje azijn? Belangrijk is dus dat je verbinding maakt met de luisteraar. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is simpel, de uitvoering niet: imiteer! Spiegel je stemgebruik aan het welkomstwoord van de persoon die je belt. Wordt er snel of langzaam gesproken? Hard of zacht? Met veel emotie of juist weinig? Dit zijn allemaal signalen hoe iemand onderbewust aangesproken wil worden. Leer deze signalen herkennen en pas dit toe in je stemgebruik. Blijf bij imiteren echter wel altijd waakzaam dat je dicht bij jezelf blijft.
Deze tips zullen je helpen bij het succesvol en effectiever inspreken van een voicemail. Oefening baart kunst, dus vanaf vandaag pak je de kans aan om een voicemail in te spreken en maak je je de kunst eigen. Hoe vaker je oefent, hoe sneller en hoe makkelijker het zal gaan én hoe groter de impact is.