Auteur: Scribe Communities - Erik Jan Verhulst

De AFAS Open (Your Mind) Dagen

Een gastblog van Erik Jan Verhulst, directeur Scribe (partner van AFAS)

De afgelopen drie dagen was Scribe Communities als gecertificeerd partner van AFAS te gast op de AFAS Open. Klinkt als een tennistoernooi waar je je klanten naar toe haalt om eens goed gefêteerd te worden. Dat laatste gaat AFAS inderdaad goed af. Het tennistoernooi was er niet, maar wel een ander inspirerend programma. Waar veel bedrijven de aandacht van hun klanten alleen denken te kunnen vasthouden met behulp van tennis-sterren zet AFAS zijn eigen sterren in. CEO Bas van der Veldt houdt bijna in zijn eentje de aandacht van 250 klanten een ochtend lang op zich gericht.

In een wervelende show waarin filmpjes over de cultuur bij AFAS worden afgewisseld met inzichten over klantgerichtheid en leiderschap verovert hij de harten van de klanten. En passant vertelt hij welke belangrijke richting op het gebied van Business Intelligence AFAS het afgelopen jaar is ingeslagen en hoe dat de klanten van AFAS in het komende jaar ten goede komt. Heb zelden zo’n geoliede presentatie gezien. Als Bas is uitgepraat, en de mensen de zaal uitstromen staan de broodjes klaar.

Denk je misschien: dat doet hij op één van de klantendagen en de volgende dag staat er iemand anders? Mis. Ik was er drie dagen, Bas ook. Hoe kun je als CEO voorop gaan in de strijd om de klant? Enter AFAS.

Aanwezigheid van innovatieve AFAS-partners

Mét Scribe waren er nog twaalf andere partners van AFAS aanwezig. Het valt niet mee om je in het alomtegenwoordige salesgeweld van AFAS staande te houden. Maar er valt me wel iets op. De klanten van AFAS zijn geïnspireerd door het verhaal van Bas.

Zij hebben zojuist kennisgemaakt met een nieuwe cultuur van klantgerichtheid en innovatie. Zij staan ineens open voor gesprekken met AFAS-partners die iets nieuws komen brengen. Ze willen graag een goed verhaal horen.  Enter Scribe Communities.

Wat ikzelf geleerd heb?

Ik heb geleerd hoezeer wij kunnen samenwerken met andere partners van AFAS. Voorbeeld: Empirion. Een dienstverlener op het gebied van verzuimmanagement en aanbieder van verzuim software. Ik had me niet eerder gerealiseerd dat wij met hen een logische verbinding hebben. Geldt ook voor hen: zij wisten niet dat Scribe hen zou kunnen ondersteunen met communicatie richting de collega’s.

Een ander voorbeeld was Vionq. Een van de bedrijven die van AFAS software hun eigen business heeft gemaakt door deze software te implementeren bij klanten en processen van klanten te optimaliseren. Ook daar liggen voor ons logische connecties. En zo zijn er nog wel meer te noemen.

Terugkopppeling diensten Scribe Communities

Ik heb deze drie dagen ook veel geleerd over onze eigen dienstverlening. Als ik spreek over onze verzuim-community worden HR medewerkers vrijwel altijd enthousiast: wie herkent immers niet dat zieken na een week nauwelijks nog contact hebben met hun collega’s? Wie voelt niet aan dat zieken gemakkelijker re-integreren als de drempel laag is? Ik sprak dus met AFAS klanten die Scribe heel erg zien zitten en die met ons verder willen praten. Ik sprak ook met (voornamelijk wat oudere) HR medewerkers die dat niet willen.

Wat mij opvalt? De mensen die dat wel willen zitten vaak bij grotere bedrijven (200+) waar mensen elkaar niet meer allemaal persoonlijk kennen. Bij die grotere bedrijven staat betrokkenheid anno 2015 hoog op de agenda en is Scribe dus interessant.  En gelukkig hebben we er daar ook genoeg van in Nederland!

Ik wens alle AFAS partners veel succes toe!

Meer lezen?