Auteur: Melanie Blom

Customer Care: een crash of een crush?

Het zweet breekt mij aan alle kanten uit. Ademhalen lukt mij nog net. In een kamer van ongeveer 7 bij 10 meter zitten vier mannen me aan te staren: Arnold Mars (Financiële koning), Herman Zondag (Opperhoofd), Gert van Assen (Pitbull) en Hans de Zwaan (Songfestivalliefhebber). Het is 6 tellen stil. Gert maakt een grap, die ik amper hoor. Ik beroep mij op mijn ik-doe-net-alsof-ik-je-niet-hoor recht. “Ik ga beginnen!” roep ik.

Het is 22 juni 2015, de audities voor Team Customer Care: een nieuw team binnen AFAS met als focus de bestaande klant te informeren van wijzigingen en ontwikkeling in Profit. Een functie die ik wilde hebben! Ik had 15 minuten om de vier mannen te overtuigen. Nog geen uur later wist ik het: op 1 juli 2015 begonnen Milo en ik aan dit nieuwe team.

“We worden helemaal niet ouder. We worden alleen maar beter.”

Op 1 juli bestaat dit team al 1 jaar! En ik kan je vertellen dat Customer Care langzaam een crush aan het worden is. Vaak hoor ik de verbazing door de telefoon heen als wij proactief aan een klant aangeven dat een connector niet werkt of als we vragen waarom zij Profit BI niet gebruiken. Zonde toch?! “Wat gaat dit kosten?” is de meest gestelde vraag. Met trots vertel ik dan ook: “Helemaal niets. Wij doen dit om jou nog beter met Profit te laten werken en alles uit jouw organisatie te halen”. 

Toch kennen we ook onze crashes (obstakels) in het afgelopen jaar. Zo was de komst van het Profit Communication Center voor ons een moeilijke, maar leerzame periode. In die periode communiceerden we regelmatig naar jullie, maar inhoudelijk was deze communicatie niet optimaal. Heb je voor ons nog tips of wensen? Stuur deze dan in! Wij zijn immers in het leven geroepen om jullie beter op de hoogte te brengen.

Waarom je ons beter niet kunt negeren…

Afgelopen jaar hebben we jullie bereikt via verschillende kanalen: telefonisch, WhatsApp, persoonlijk, e-mail (158817) of aanvragen (681). Zo verstuurden we een aantal weken geleden deze e-mail naar alle klanten die loonaangiftes versturen. Belangrijk om te weten is dat wij alleen contact opnemen met klanten, waarvoor dit onderwerp relevant is. Wat was ons doel met deze mailing? Ervoor zorgen dat deze klanten niet onnodig nogmaals een BAPI-certificaat aanschaffen bij een leverancier en dus onnodige kosten maken. Voor AFAS Online gebruikers is dit namelijk gratis en de Belastingdienst stopt hiermee per 1 maart 2017. Opvallend is dat er toch klanten zijn die dit wel hebben aangeschaft, terwijl ze een e-mail hebben ontvangen. Zonde toch?! Dat scheelt je weer een paar 100 euro’s.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat we ook jou op de hoogte brengen van fouten en ontwikkelingen in de software? Zorg dan dat je de juiste rol behorend bij jouw functie aan hebt staan in de klantportal.

En daarom sturen wij geen WhatsApp proactief

Ik krijg nog wel eens de vraag: waarom krijg ik geen WhatsApp bij een nieuwe update van het PCC? Of bij een nieuwe cao-update? Wij willen niets liever dan dat. Technisch en wettelijk gezien is dit voor ons (nog) onmogelijk. Het versturen van proactieve WhatsApp berichten onder soft opt-in(zonder toestemming) is praktisch onhaalbaar, omdat iedere klant het 06-nummer van Customer Care moet hebben opgeslagen. Daarnaast geldt dat bij een grote hoeveelheid van dezelfde WhatsApp berichten, WhatsApp het nummer blokkeert. Dat is wel het laatste wat wij willen. Je kunt ons natuurlijk wel altijd zelf een WhatsApp blijven sturen via 06-31 67 06 61. Wij reageren binnen 15 minuten.

1 jaar

Op 1 juli bestaat Customer Care 1 jaar en dat kunnen we niet zomaar aan jou voorbij laten gaan! Verras ons voor 1 juli met een leuke tip via deze aanvraag en dan verrassen wij jou en jouw collega’s op 1 juli.

Ben je ook getriggerd en wil je voortaan berichten ontvangen van Customer Care? Neem dan de volgende stappen:

  • Controleer of je de juiste vinken aan hebt staan in je persoonlijke gegevens op de klantportal onder ‘Rol bij organisatie’.
  • Stuur ons een tip via deze aanvraag.
  • Check de al door ons verstuurde e-mails hieronder.

Kleine selectie uit 2016

Teamleden Customer Care

Teamleden Customer Care: Gert van Assen (Manager), Rogier van Viersen, Sandra Doesborg en Melanie Blom


Meer lezen?