De inspiratie voor deze optimalisatie in Profit 15 kwam grappig genoeg vanuit HRM. Het salesproces heeft vele parallellen met het Werving & Selectie-proces. Een sollicitant kan je zien als een lead die je via een aantal stappen wilt scoren. HR wil iemand in dienst nemen, terwijl sales een klant wil winnen. Die vergelijking is het startpunt voor de nieuwe Forecast stamkaart. Dit is nu de basis voor verschillende workflows binnen CRM, bijvoorbeeld het vastleggen van contactmomenten of maken en versturen van offertes.
Om steeds een goed beeld van de status van een lead te hebben, is dit vanaf Profit 15 altijd prominent zichtbaar op de stamkaart. En door automatische koppelingen hoeven medewerkers de status niet meer zelf in te vullen. Zo wordt bij ons, AFAS, de voortgang automatisch 80 procent als er een offerte verstuurd is. Daar hoeft een salesmedewerker geen tijd meer in te stoppen. En als er dan een vervolg is op een contactmoment wordt dat meteen in het dossier vastgelegd, inclusief het activeren van een signaal. Met dat signaal zie je nooit meer wat over het hoofd en zijn je verkoopkansen optimaal geautomatiseerd.