Auteur: Bart Grootveld

CRM in Profit 15: van toolbox naar compleet proces voor succesvolle sales

Het hele verkoopproces nog beter geautomatiseerd

Forecasting is een belangrijk onderdeel van het salesproces. Hiermee registreer je een verkoopkans en de voortgang van het traject. Je houdt hier per lead bij wat het potentiële verkoopbedrag en scoringskans zijn. Zo zie je eenvoudig wat er nog in 'de pijplijn' zit. In Profit 15 hebben we de administratie rondom forecasting verlaagd door functionaliteit toe te voegen waardoor je als gebruiker echt procesmatig kan werken. Forecasting is nu een logisch en grotendeels automatisch proces, inclusief koppelingen met workflows. Op die manier heb je niet alleen meer zicht op de sales funnel, maar vooral ook meer grip op het verkoopproces. Hoe we dat gedaan hebben, vertel ik je in deze blog.

De inspiratie voor deze optimalisatie in Profit 15 kwam grappig genoeg vanuit HRM. Het salesproces heeft vele parallellen met het Werving & Selectie-proces. Een sollicitant kan je zien als een lead die je via een aantal stappen wilt scoren. HR wil iemand in dienst nemen, terwijl sales een klant wil winnen. Die vergelijking is het startpunt voor de nieuwe Forecast stamkaart. Dit is nu de basis voor verschillende workflows binnen CRM, bijvoorbeeld het vastleggen van contactmomenten of maken en versturen van offertes.

Verkoopkansen optimaliseren

Om steeds een goed beeld van de status van een lead te hebben, is dit vanaf Profit 15 altijd prominent zichtbaar op de stamkaart. En door automatische koppelingen hoeven medewerkers de status niet meer zelf in te vullen. Zo wordt bij ons, AFAS, de voortgang automatisch 80 procent als er een offerte verstuurd is. Daar hoeft een salesmedewerker geen tijd meer in te stoppen. En als er dan een vervolg is op een contactmoment wordt dat meteen in het dossier vastgelegd, inclusief het activeren van een signaal. Met dat signaal zie je nooit meer wat over het hoofd en zijn je verkoopkansen optimaal geautomatiseerd.

Benieuwd hoe dit eruit ziet? Bekijk de video over alle nieuwe functionaliteit in Forecast: 


Done deal!

De Forecast stamkaart is het centrale punt van het verkoopproces. Vanaf hier kun je razendsnel diverse acties in gang zetten. En is er altijd een compleet beeld van de status van het proces; van het aanmaken van een nieuwe verkooprelatie en een forecast tot het maken van een offerte en de ondertekening van het contract. Als je een offerte mag versturen, is dat in Profit 15 veel makkelijker. Je start de workflow en op basis van de gegevens in de voorcalculatie op de Forecast wordt automatisch een offerte opgesteld. Je hoeft dus niet meer op zoek naar de gegevens om deze in een Word-document te verwerken, op te slaan en te versturen. Dit is nu één soepel en geïntegreerd proces. En als je snel akkoord krijgt, kun je de offerte natuurlijk ook digitaal laten ondertekenen. Done deal! 

Meer aandacht voor toekomstige klanten

Met Profit 15 is het salesproces niet langer een toolbox met losse instrumenten. Het is één logisch proces, waarbinnen alle stappen geautomatiseerd zijn. Op die manier wordt de kwaliteit van het salesproces beter, je weet altijd wat er speelt. En naast dat het proces nu lekkerder werkt biedt het werken met workflows ook nieuwe mogelijkheden. Zo kun je in Profit 15 vanuit de workflow een nieuwe verkooprelatie aanmaken en direct in hetzelfde proces een forecast en contactpersoon hieraan koppelen. Je kunt deze workflow vervolgens langs de financiële afdeling laten gaan om een controle uit te voeren op bijvoorbeeld de de kredietwaardigheid. Zo heb je door workflowgestuurd te werken echt alles vanuit één plek goed geregeld. 

Meer lezen?