Auteur: Niels Vogel

Behoud je eigen goud binnen je organisatie

Binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt

Het is geen geheim dat de arbeidsmarkt overspannen is. Cijfers van het CBS laten zien dat in het eerste kwartaal van 2022 tegenover elke 100 werklozen maar liefst 133 vacatures stonden. Mensen vinden lijkt dus onbegonnen werk. Maar het is belangrijk niet alleen te focussen op werven. Want als je dan een nieuwe medewerker hebt gevonden, is het cruciaal om hem of haar te binden en te boeien. Bovendien wil je ze ook laten bloeien. 

Dat behoud van medewerkers een aandachtspunt is, blijkt ook uit het jaarlijkse HR Trendonderzoek van Berenschot, Performa en AFAS Software. Bijna de helft (46%) van de organisaties in Nederland heeft moeite met het behoud van medewerkers. Vorig jaar lag dit percentage nog op 21%. Het vraagt heel wat creativiteit om uitdagingen rondom werving en behoud het hoofd te bieden. Onze software helpt je om deze verschillende onderdelen slim te automatiseren.

De juiste paden uitzetten

Je wilt dat medewerkers blijven ontwikkelen. Natuurlijk om te zorgen dat ze goed blijven functioneren. Maar zeker ook om een uitdagende werkomgeving te bieden. Profit biedt op dit vlak veel functionaliteit. Bijvoorbeeld de gesprekkencyclus om ambities en competenties inzichtelijk te maken. Of cursusmanagement voor het eenvoudig en automatische vastleggen van een opleidingstraject. Zo weet je waar ontwikkelkansen liggen en werken medewerkers gericht aan hun doelen en ambities. 

Eenvoudig aanhaken externe recruiters

In een krappe arbeidsmarkt lukt het organisaties niet altijd zelf de benodigde talenten aan te trekken. We zien dat steeds meer van onze klanten daarom externe recruiters inschakelen. In onze software worden de gegevens die recruiters verzamelen of gemaakte afspraken één-op-één meegenomen in het proces, wat dubbele administratie voorkomt. Het aanhaken van recruiters scheelt alle betrokkenen tijd en draagt bij aan de datakwaliteit.

Geen extra handelingen

Ook omdat het vinden van talent lastig is, is het extra belangrijk alle administratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Want je HRM-afdeling én de kandidaten zitten niet te wachten op dubbel invoerwerk. Maak bijvoorbeeld de bijlagen bij een sollicitatie in het overzicht direct zichtbaar. Het is op zich weinig moeite om de bestanden afzonderlijk te openen. Maar zeker als je veel sollicitaties hebt lopen, scheelt dit tijd. Je klikt op de paperclip en zit meteen in de relevante bijlagen. 

Snel schakelen met de sollicitant

Voor de sollicitant stroomlijnt Profit 21 het proces weer verder. Zo is de inhoud van een afspraak voor een sollicitatie in een berichtsjabloon zichtbaar te maken. Vroeger kreeg de sollicitant eerst nog een melding en moest hij of zij inloggen op de portal voor details over tijd en plaats. Die stap is niet meer nodig. Alle relevante informatie is dus in een oogopslag beschikbaar. Door deze informatie actief te pushen, is de kans dat een sollicitant afhaakt in ieder geval weer kleiner.

Meer lezen?