Auteur: Gerwin van den Bos

Als de moed je weer eens in de schoenen zakt, ga dan op je kop staan!

In deze blog maak je kennis met Gerwin van den Bos en zijn ervaring tijdens het advies traineeship op de AFAS Academy. Over hoe op een meeloopdag met de consultant blijkt dat de handleiding opeens kwijt is...

Samen met je partner ga je een Ikea-kast uitzoeken en uiteindelijk schaf je deze vol enthousiasme aan. Gaat het wel lukken om hem net zo mooi te bouwen als het showroommodel? Dat moet vast lukken, want er zit een uitgebreide handleiding bij waardoor je precies weet hoe je dit moet aanpakken. Je hebt de eerste fase van het bouwproces afgerond en besluit te starten aan de tweede fase, maar dan is de handleiding weg! Shit… en nu?

Week 2

Het is zover, ik mag een dag inplannen met een consultant. Mijn stip aan de horizon, hier kijk ik naar uit! Samen met mijn buddy Rutger besloten dat het leuk is om een dag mee te lopen met Stefan Volders. Ik heb nog géén idee wie Stefan is, maar de verhalen over hem zijn super. Uiteraard meteen een mail gestuurd en ik ontving vrij snel een leuke amicale mail terug; dit gaat gezellig worden! In week 4 heeft hij een leuke klant die de volgende stap wil nemen en waar ik zelf ook nog wat kan doen. 

Week 4

Dinsdagavond bellen we even om bij te praten, zodat ik mezelf kan voorbereiden. Gezellig gesprek, elkaar leren kennen en veel gehoord over de klant. Het is geen standaardsituatie en waarschijnlijk ga ik een dergelijk traject niet snel weer meemaken. We gaan langs bij een klant uit de bouw. De bouwwereld ken ik goed vanuit mijn vorige werkgever, dus dat is al leuk! Naast AFAS hebben ze nog een aantal softwarepakketten die gedeeltelijk gekoppeld zijn en voor een deel nog gekoppeld moeten worden. Het doel is dat AFAS leidend wordt, maar dit is voorlopig nog niet het geval. Dit maakt het pakket uiteraard een stuk complexer, wat niet per sé een probleem hoeft te zijn met een sterke applicatiebeheerder. Je voelt hem misschien al aankomen, deze is onlangs vertrokken en hij heeft de handleiding meegenomen....

De ontdekking, en nu.... 

Gedurende het gesprek werd duidelijk dat het niet meer zo goed gaat met de voortgang van het project. Wat blijkt: de oude applicatiebeheerder had alle kennis naar zich toe getrokken en niets overgedragen tijdens zijn vertrek. Om deze reden zijn er nauwelijks mutaties doorgevoerd in het systeem, blijkt het organigram niet meer te kloppen en heeft de klant stappen achteruit gemaakt in plaats van vooruit.

Als de basis niet meer staat

We kwamen voor het inrichten van een beoordelingsformulier voor de beoordelingsronde, maar als de basis niet meer goed staat, moet je andere plannen maken. Gezamenlijk hebben we in kaart gebracht waar de klant nu staat. Stefan heeft achterhaald hoe iedereen er in staat en waar momenteel de behoefte ligt. Zonder applicatiebeheerder en voldoende kennis van onze software gaat deze klant haar eigen doelen niet bereiken.

Als dit eenmaal helder is en de huidige situatie in kaart is gebracht, zijn we toch bezig gegaan met opdracht waar we in eerste instantie voor kwamen. We hebben die dag het beoordelingsformulier ingericht zodat ze hier mee aan de slag kunnen via Insite. 

Ondanks de huidige situatie een tevreden klant!

Stefan heeft de klant de ochtend goed geprikkeld en je merkt 's middags dat ze alles eens goed had laten bezinken. Na de pauze is er een positieve sfeer: "Als alles straks weer goed is ingericht gaan we veel plezier beleven aan AFAS”. Dat is de juiste mind set: als de moed je in de schoenen zakt, moet je in de handstand gaan staan! Met de juiste coaching en training vanuit AFAS gaat het ze zeker lukken!


Meer lezen?