De AFAS marketingmachine staat als een huis en de trein loopt lekker door. Ik ben er trots op. Al ruim 20 jaar lever ik mijn bijdrage aan deze mooie onderneming. Van start-up naar groot bedrijf. Het is nu tijd om mijn inzichten te bundelen, mijn adviezen op te schrijven en uit te geven in een boek. Je kunt het boek hier bestellen.
Ik wil mijn ervaringen aan andere ondernemingen en organisaties doorgeven. Dit doe ik al met het geven van presentaties en interviews en het schrijven van blogs. En nu ook met een boek speciaal voor MKB-ondernemers.
Dit doe ik met praktische tips en inspiratie uit mijn dagelijkse AFAS-praktijk. Want marketing is in wezen helemaal niet zo moeilijk. Het belangrijkste is dat de ondernemer leert te denken vanuit de klant. Want zonder klant ben je niks en heb je geen bestaansrecht. En als je er goed over nadenkt is alles marketing.
Maar misschien ben je dat vergeten, dat kan. Je hebt als ondernemer immers al genoeg aan je hoofd. Ik schreef er begin dit jaar een blog over.
Klopt, die blog ging met name over sponsoring. Dat hoort er ook bij. Het is een goede manier om je naamsbekendheid een boost te geven. Een derde speerpunt is authenticiteit. Bedrijven die vergeten wie ze zijn, hebben vaak moeite met hun positionering, hun proposities en hun Why. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Geen goed antwoord op die vraag hebben, kan natuurlijk niet. Want het is je vertrekpunt om te ondernemen en andersom is het een aankomstpunt voor je kopers. Als dat niet duidelijk is ...
Als je het goed aanpakt bouw je aan een organisatie die authentiek is. Het liefst vanaf het allereerste begin, dat scheelt veel ‘verandering’ en daar houden mensen niet van. Kijk eens goed naar je cultuur. Het zijn je mensen die het voor je doen.
Dat je met authenticiteit opvalt heeft AFAS bewezen. In positieve zin dan. En ja, je ziet ons vaak voorbij komen. Zelfs al ben je geen klant of heb je geen interesse in zakelijke software. Maar bedenk wel: ook wij zijn met een naamsbekendheid van nul begonnen.
Mijn boek is geen marketinghandboek voor marketeers, maar een inspiratieboek voor ondernemers en startende marketeers. Je krijgt veel inspiratie, tips en checklijsten. En die zijn echt voor ieder bedrijf bereikbaar. Marketing is helemaal niet zo moeilijk. Denk logisch na over je bedrijf, je dienst of product en vooral over je klant. Dan kom je met nuchtere inzichten en praktische adviezen een heel eind. En oh ja, ik schreef mijn verhaal op in gewoon begrijpelijk Nederlands.
Nog even kort een schot voor de boeg en in vogelvlucht de indeling van het boek.
En natuurlijk komen het BANT-model en de SMART-doelstellingen voorbij. Voor wie me kent gesneden koek, en straks handzaam in een paperback van 112 pagina’s.
Je kunt het boek nu bestellen via Managementboek.