Stiekem zijn we al een tijdje begonnen. Deze zomer hebben we al een nieuwe homepage neergezet. En deze converteert een stuk beter! Maar van ontwerp tot realisatie van deze pagina? Dat was 3 dagen werk. En dan moet je nog gaan testen...
Een conversie op AFAS.nl is voor ons het vergaren van contactgegevens in de vorm van een brochuredownload. Voor ons een duidelijk koopsignaal! Wij komen graag persoonlijk in contact met onze potentiële klanten, omdat je ERP-software doorgaans niet eventjes online aanschaft. Maar met alleen de contactgegevens verkopen wij nog niets. Een webpagina kan heel veel contactgegevens opleveren en lijkt daardoor heel goed te converteren, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de conversies. Elke opvolging kost zelfs nog tijd van een collega. Dus waar kijk je naar? Kwantiteit of kwaliteit?
Wij sturen dus liever op kwaliteit. Sinds een jaar hebben wij een prachtig dashboard dat ons inzicht geeft hoe de brochuredownloads worden afgehandeld. Zo stuitten we op een aantal brochuredownloads met een bijzonder laag conversiepercentage van download naar afspraak. Waar ligt dat dan aan? Nou, daar kom je snel achter als je het vraagt aan de mensen die onze prospects dagelijks spreken. Werk aan de winkel dus!
Dit jaar willen we alle belangrijke pagina’s op AFAS.nl ombouwen naar de nieuwe stijl. Bij elke pagina gaan we dan ook kritisch door de inhoud van de pagina. Ons product blijft zich ontwikkelen, maar de markt ook. Met minimaal 4 paar ogen bepalen we de inhoud van de pagina. Zelf let ik vooral op de vormgeving en logica, waar mijn collega’s met een verleden in de sales en consultancy weten hoe het te verkopen. Als laatste vindt er nog een check op taalgebruik plaats door onze taalpolitie;).
Wanneer zo’n pagina af is, gaan we de testcyclus in. Dit houdt in dat de nieuwe pagina 6 weken naast de bestaande pagina wordt gezet. Vervolgens willen we elke twee weken een nieuwe pagina afhebben. Zo kom je vrij gauw in een zeswekelijkse-testcyclus met maximaal 3 tests tegelijk.