Ontmoet de helden in accountancy!

Een held is iemand die een gewaagde actie uitvoert; hij redt een slachtoffer daadkrachtig uit miserabele omstandigheden, liefst in bijzijn van veel publiek. Ondanks slechte publiciteit heeft accountancy óók zijn helden. Die – soms wat ingetogen of bescheiden – helden herken je alleen niet aan hun wapperende capes of mysterieuze maskers.

Het zijn AA’s of RA’s in hun gebruikelijke zakelijke outfit, die erin slagen om de financiële held van hun klant te zijn. En hoe! Dit lees je in de gloednieuwe editie van InSite Accountancy. Kortom, maak kennis met deze helden in accountancy ? En word er zelf ook één.

Stuur op feiten, niet op aannames

Jan de Groot en Kees Tebbens (De Meerse Accountants Associatie) bijten de spits af. Volgens hen laat het management van bedrijven zich nog veel te vaak leiden door het grootboek in plaats van dat er diep in de operationele processen wordt gekeken. Juist daar zijn grote slagen te maken en kun je voor de ondernemer echt het verschil maken, geeft De Groot aan. Voor hun grotere klanten zetten ze daarom queries in; gerichte onderzoeksvragen die ze loslaten op de data van die klant. Dat levert regelmatig uitkomsten op waarvan de klant acuut rechtop gaat zitten. ‘Kortom, niet sturen op aannames, maar op feiten!’ is zijn devies. De ‘Top 10 van Klanten’ is in die zin ook zo’n bekend misverstand, merkt hij op: ‘Ondernemingen hebben zelf een lijstje met de veronderstelde top 10 van hun klanten. Als wij datzelfde lijstje maken op basis van de harde cijfers, zie je dat die twee lijstjes vrijwel nooit met elkaar overeenkomen.’ De Meerse pakt hier een heldenrol, omdat zij foutieve aannames ontmaskert en de accountantsvinger precies op de zere plek legt in de operationele processen van de klant.

Jan van Setten

Jan van Setten, roots in de accountancy, ‘enter-trainer’ en onder meer bekend van zijn boek ‘De klantenfluisteraar’, beklimt in dit nummer het podium als klantdeskundige in de relatie accountant ? klant. Hij geeft 7 tips mee waarom de klant afscheid van u neemt. Uiteraard bedoeld ter reflectie, niet om ze toe te passen! Zo is gebrek aan inlevingsvermogen een belangrijke reden waarom een klant afhaakt. Van Setten: ‘Laten blijken dat je geen kaas hebt gegeten van de business van je klant is een beproefde manier om van hem af te komen. Want daarmee zeg je eigenlijk: ‘Ik wil graag jouw accountant zijn, maar van je business heb ik de ballen verstand en ik wil er niks van weten ook.’ Een scherpe, constructieve bijdrage, die je niet licht vergeet.

De finale conclusie? Je kunt alleen de held van je klant zijn als je er voor hem of haar echt toe doet. De wegen daar naartoe mogen gerust heel divers zijn!

InSite Accountancy ‘Helden in accountancy’ is door AFAS Software ontwikkeld in samenwerking met uitgeverij Wolters Kluwer.
Bekijk online het magazine en de verhalen.