Eerste Friese loonstrook een feit

Parsec en AFAS Software ontwikkelen salarisstrook in de Friese taal.

Op initiatief van HR-dienstverlener Parsec uit Leeuwarden heeft AFAS Software een loonstrook in de Friese taal ontwikkeld. Friese organisaties die met de HRM/Payroll-software van AFAS werken, kunnen medewerkers binnenkort voorzien van een salarisstrook in hun moerstaal.

“Vanuit de Nederlandse overheid wordt het gebruik van de Friese taal gepromoot. Vanzelfsprekend hebben ook de provincie Friesland en de Friese gemeenten het Fries hoog in het vaandel staan. Toch voert in het regionale bedrijfsleven het Nederlands de boventoon. Wij vonden het daarom tijd voor een loonstrook in het Fries”, aldus Bert van het Meer, directeur van HR-dienstverlener Parsec. “Met dit idee zijn we naar AFAS Software gestapt en die zijn er direct mee aan de slag gegaan.”

Door gebruik te maken van de HRM/Payroll-software van AFAS kunnen bedrijven binnenkort hun Friese medewerkers een loonstrook in de eigen taal aanbieden. “Het is de bedoeling dat bedrijven op medewerkerniveau kunnen bepalen of iemand een Nederlandse of een Friese loonstrook ontvangt”, zegt Leo Koppelaar, Commercieel Directeur bij AFAS Software. “Friezen zijn trots op hun taal en daarom geloven wij dat er veel animo zal zijn voor de Friese variant van de loonstrook.”

De Friese loonstrook wordt uitgegeven in de vorm van een salariswijzer. Uit onderzoek van AFAS Software blijkt namelijk dat de traditionele loonstrook voor ruim de helft van de Nederlandse werknemers veel onduidelijkheden bevat. Voor veel van hen is het bijvoorbeeld een raadsel hoe de bruto-netto-berekening tot stand komt. Daarom introduceerde AFAS Software vorig jaar een sterk vereenvoudigde versie van de traditionele loonstrook, de salariswijzer. Deze loonstrook ‘nieuwe stijl’ voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden aan een loonstrook, maar toont salarisgegevens op een compleet nieuwe manier.

Momenteel ontvangen ruim 1,5 miljoen Nederlanders elke maand hun loonstrook via de software van AFAS. Voor deze mensen is het ook mogelijk de salariswijzer digitaal te ontvangen in het online huishoudboekje AFAS Personal. Doordat de vernieuwde loonstrook salarisgegevens overzichtelijk weergeeft, zorgt dit voor meer inzicht in persoonlijke geldzaken.