Commercieel directeur AFAS schrijft boek ‘Help ! Ik ben verkoper’

Boek over verkopen van Leo Koppelaar gebaseerd op zijn saleservaring bij AFAS Software

Leo Koppelaar, commercieel directeur bij AFAS Software in Leusden, heeft een boek geschreven over verkopen. In het boek met de veelzeggende titel ‘Help ! Ik ben verkoper’ geeft Leo Koppelaar collega’s in het vak een serie korte, maar krachtige tips om als verkoper optimaal te presteren.

Koppelaar baseert zich voor een groot deel op zijn ervaringen als Sales Manager en later commercieel directeur bij AFAS Software. Hij bleef in zijn carrière altijd trouw aan zijn eigen waarden en normen, die hij ook in het verkoopvak als uitgangspunt gebruikte.

‘Toen Leo Koppelaar van de HTS kwam waren er twee dingen die hij absoluut zeker wist: hij wilde geen verkoper worden en ook niet in de software werken. We zijn nu dertig jaar verder en Leo is Commercieel Directeur bij AFAS een van de grootste software bedrijven van Nederland. Over de oorzaak van die wonderlijke ommekeer vertelt hij in dit boek dat een must is voor allen die direct of indirect met verkopen te maken hebben’, zo is op de omslag van het boek te lezen.

"Nieuwsgierig naar het verkoopsucces van AFAS?"

Eigen waarden en normen

“De titel ‘Help! Ik ben verkoper’ verwijst naar mijn oorspronkelijke twijfels over het vak van verkoper”, legt Koppelaar uit. “Dat woordje ‘Help!’ geeft aan dat ik uiteindelijk iets ben gaan doen wat ik eigenlijk helemaal niet wilde. Maar na mijn eerste interne sales training bij AFAS kwam ik er vrij snel achter dat mijn beeld over het verkoopvak en de ICT-sector niet correct was. Sales is namelijk wel leuk. Ik ben altijd trouw gebleven aan mijn eigen waarden en normen, waardoor ik mijn klanten altijd recht in de ogen heb kunnen kijken.

Ik weet dat sommige verkopers overdrijven en dingen beloven, die ze niet kunnen waarmaken, maar ik heb mijn vak altijd uitgeoefend op basis van een paar hele praktische uitgangspunten zoals ‘altijd de waarheid vertellen; goed luisteren; inzet = omzet en vele andere tips, die ik in het boek als een soort tegeltjeswijsheden behandel. Ik put daarbij natuurlijk uit de ervaringen die ik opgedaan heb bij AFAS Software. In dat opzicht kan het boek in zekere zin ook als mijn memoires opgevat worden, maar het is niet de bedoeling mijzelf als geslaagd voorbeeld van een sales manager op de borst te slaan. Het gaat erom mijn ervaringen te delen, want ik denk dat ze nuttig zijn kunnen zijn voor mijn collega’s en alle mensen die in het verkoopvak willen stappen.”

In 100 bladzijdes en 2 uur leesplezier ontdek je hoe AFAS de verkoop organiseert en aanstuurt."

Praktisch en direct toepasbaar

Het boek ‘Help! Ik ben Verkoper’ wil afrekenen met de vele vuistdikke en nodeloos opgeklopte verkoop- en marketingboeken die de markt de afgelopen jaren overspoeld hebben. Met behulp van krachtige beelden en korte statements worden verkoopprincipes uitgelegd, die voor iedereen en in elke situatie toepasbaar zijn. Het boekje is opgebouwd uit drie delen. In de inleiding vertelt Leo Koppelaar over zijn eigen loopbaan en zijn ervaringen in het verkoopvak, waarna zestien praktische richtlijnen en tips behandeld worden. Aan het eind van het boek komt de softwareverkoper in Koppelaar aan het woord, die ingaat op het belang van een goed CRM-systeem voor de sales.

"Dit praktische boek van Leo Koppelaar is een Must Read voor alle Sales"

Managementboek.nl

‘Help! Ik ben verkoper’ is verschenen bij Pharos Uitgevers en kost 16,90 euro.
Het boek (ISBN: 978-90-79399-63-5) kan besteld worden via de website
www.managementboek.nl.