Afgelopen jaar heeft AFAS Software twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd in haar verdienmodel. CFO Arnold Mars: “We hebben afscheid genomen van het modulaire prijsmodel. Nieuwe klanten hebben voor een vast bedrag per maand via AFAS Online toegang tot alle onderdelen en functionaliteiten in ons pakket. Daarnaast zijn de inrichting-templates geoptimaliseerd waardoor we nieuwe klanten sneller en tegen lagere consultancykosten implementeren. Wij kiezen hiermee nadrukkelijk voor de verkoop van onze producten als basis voor de omzet, niet voor de aanvullende diensten zoals consultancy.”
De verwachtingen zijn ook voor 2014 goed. Mars verwacht een omzetgroei van 12% en een resultaatgroei van 19%. “Een belangrijke pijler in de groei voor dit jaar is de toename van het aantal klanten dat kiest voor de volledige ERP-oplossing. Steeds meer klanten zien de toegevoegde waarde van verregaande ketenintegratie en besluiten hiervan te profiteren door gebruik te maken van ons complete ERP-pakket. Dit deden het afgelopen jaar onder meer de NOS, Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij, Maison van den Boer, het Longfonds en het NIBUD.”
AFAS Software boekte in verschillende sectoren uitstekende resultaten. Zo werden twintig nieuwe klanten uit de onderwijssector verwelkomd, terwijl ook in de zorgsector het marktaandeel groeide dankzij nieuwe klanten als Brabantzorg en Stichting De Opbouw. Daarnaast rolde AFAS Software haar HRM/Payroll-software uit bij grote namen als Halfords, FNV Bondgenoten en Royal Boskalis. In de accountancy-branche is AFAS al jarenlang sterk vertegenwoordigd, in 2013 werden nog eens 125 nieuwe klanten verwelkomd.
In het kader van de transparantie en digitalisering heeft AFAS Software besloten haar jaarverslag niet meer chronologisch en in gedrukte vorm uit te geven, maar via een speciale website te publiceren. Geïnteresseerden kunnen het jaarverslag 2013 lezen op jaarverslag.afas.nl.