Anton Franken (CvB Hogeschool Utrecht) en Dennis van Velzen (Directeur Productdevelopment AFAS) snijden de taart aan (bron: Hogeschool Utrecht)
In het lab worden opdrachten geformuleerd om praktijkproblemen bij AFAS op te lossen. Studenten doen onderzoek naar de vraagstukken onder begeleiding van een HU-docent of –onderzoeker en een vertegenwoordiger van AFAS. "Bij AFAS worden de studenten op een geweldige manier in de praktijk ondergedompeld”, vertelt lector Johan Versendaal. Studenten zullen zich er onder meer bezighouden met onderwerpen als big data, digitale selfservice, smart devices, security en mobile apps.
“Met het AFAS Innovation Lab zijn we in staat om nog beter het onderzoek met de beroepspraktijk en het onderwijs te verbinden”, vervolgt Versendaal. “Omdat het innoverende karakter van het lab juist ook onderzoek prominenter laat zijn in het onderwijsprogramma." De opbrengst van het praktijkonderzoek in het AFAS innovatielab moet direct terugstromen in beter en actueler onderwijs en onderzoek. “We willen innovatie bewerkstellingen mét en voor de beroepspraktijk”, zegt CvB-lid Anton Franken. “Wat kunnen wij leren van de beroepspraktijk en waar heeft de beroepspraktijk behoefte aan?”
Het Instituut voor ICT van de HU en AFAS werken al langere tijd samen. Zo nemen ieder jaar tien tot vijftien studenten bij AFAS deel aan de minor Business Solutions, geeft AFAS regelmatig gastcolleges en studeren er studenten af op opdrachten binnen het bedrijf. AFAS is tevens betrokken bij de lectoraten Extended Enterprise Studies en Procesinnovatie & Informatiesystemen. Daarnaast is AFAS lid van de beroepenveldcommissie en bedrijfsadviesraad bij de ICT-opleidingen. “We willen als bedrijf een steentje bijdragen aan het onderwijs,” zegt AFAS-directeur Bas van der Veldt hierover. “Met het formaliseren van deze samenwerking willen we ook een signaal naar het bedrijfsleven geven: steek energie in het onderwijs! Het leidt bij ons in ieder geval al achttien jaar tot succes.”