Wordt het moeilijker of makkelijker? Meer of minder administratie?

Het jaar loopt ten einde. Wat brengt 2014 loonverwerkend Nederland?

Net als u -en de Belastingdienst overigens ook- zijn wij als softwareleverancier afhankelijk van de politiek. De Tweede Kamer heeft zich (met een aantal wijzigingen) op 19 november akkoord verklaard met het belastingplan, ongeveer 42 dagen voordat het in werking treedt. Dus kan je als softwareleverancier 6 weken* vol aan de slag. Zes weken met een sterretje. Het sterretje, dat de Eerste Kamer zich graag 16 en 17 december nog wil buigen over de plannen. En pas daarna zijn ze definitief…… Klinkt als een formaliteit, vaak is het dat ook zo, en hopelijk is het dat ook zo. En met de huidige verscheidenheid aan politieke verdelingen en gedoogconstructies moeten we met z’n allen gewoon wat harder “hopen”.

Gelukkig weten we inmiddels wel aardig hoe we er voor staan, mede dankzij de Belastingdienst die softwareleveranciers nu eerder dan andere jaren op de hoogte brengt van de koers van de plannen en de consequenties voor de software. Ik wil een aantal van de veranderingen met u delen.

Deel 1) de fiscale veranderingen in 2014

1) De cijfers

Uiteraard veranderen er veel cijfers: het minimumloon, de tabellen voor de berekening van de loonheffing, de tabellen met percentages voor eindheffing, sectorpremies voor de WW, etc. Een volledig overzicht van de wijzigingen ontvangt u via de releasenotes van de CAO updates en zijn terug te vinden in de "Nieuwsbrief loonheffingen 2014" van de Belastingdienst.

2) Modernisering ziektewet

De wijziging in het kader van de Modernisering van de ziektewet hebben betrekking op een aantal onderdelen:

- Gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk)
De Gedifferentieerde premie WGA komt in 2014 te vervallen, en daarvoor in de plaats komt de Gedifferentieerde premie Whk. Deze premie bestaat uit 3 onderdelen
       -WGA vast
       -WGA flex
       -ZW
U ontvangt een beschikking of mededeling met daarop deze afzonderlijke percentages. Dat kunnen ook 1 of meerdere negatieve percentages zijn. Net als nu het geval is kunt u eigen risicodrager zijn voor de ZW en/of de WGA. Voor de WGA kunt u alleen eigen risicodrager zijn voor WGA-vast. Voor de WGA-flex betaalt u altijd premie. U kunt net als bij de WGA een deel (max. 50%) van de premie op de medewerker verhalen. Dit kan voor het deel WGA-vast en het deel WGA-flex.

- Sector premie WW
De sector-/Ufo-premies bestaan –naast het WW deel- nu in 2013 nog uit een opslag voor de financiering van de Wet Kinderopvang, en opslagen voor de ZW- en WGA-delen voor de financiering van bepaalde WW-, ZW- en WGA-uitkeringen. Deze opslagen vormen vanaf 2014 geen onderdeel meer van de Sectorpremie WW. Daardoor wordt de hoogte van deze premie meer inzichtelijk, en hoeven er géén afzonderlijke sectorpremies en Ufo-premie meer worden vastgesteld voor werkgevers die eigenrisicodrager ZW zijn. Voor de volledigheid: de opslag ten behoeve van kinderopvang wordt vervangen door een identieke opslag op de Aof-premie.

- Doorbetaling zieke (ex-)werknemers
Een verandering die sterk tot de verbeelding spreekt is het gegeven dat u als eigen risicodrager ook verantwoordelijk bent voor medewerkers die NIET ziek uit dienst gaan, maar zich binnen 28 dagen na uit dienst alsnog ziek melden.
Opvallend genoeg krijgen we hier de laatste tijd wel wat vragen over de looninrichting over. Dat is in zoverre opvallend, omdat het meer een “HR” aangelegenheid is. Vanuit “HR” moet u namelijk allereerst contractueel gaan vastleggen dat een oud medewerker zich ook daadwerkelijk bij u ziek meldt. Anders mist u al de basis voor een correcte uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter, want die is ook van toepassing op die groep. Deze ex-medewerker moet u dan opnieuw “in dienst” melden, en de ziekmelding vastleggen. Omdat u deze groep enerzijds goed in de gaten wilt kunnen houden, maar anderzijds wellicht ook wilt uitsluiten van bepaalde overzichten of rapportages, raden wij u aan hiervoor een aparte indeling te maken. Als eerste kunt u dan denken aan het veld “dienstbetrekking”, maar u kunt denk aan “contracttype”, een aparte kostenplaats en/of een aparte organisatorische eenheid. Op de instantiegegevens van de medewerker kunt u bij het veld “soort inkomstenverhouding” vastleggen om wat voor (nieuwe) inkomstenverhouding het gaat.

3) Afdrachtvermindering onderwijs komt te vervallen

Hiervoor in de plaats komt de “subsidieregeling praktijkleren”. U merkt dat in eerste instantie direct al doordat alle looncomponenten met betrekking tot de afdrachtvermindering onderwijs niet meer actief zijn en dus niet meer berekend worden. De subsidieregeling loopt niet via de salarisadministratie. U hoeft niet direct actie te ondernemen, en u “kunt” ook niet direct actie ondernemen: aanvragen worden in de nieuwe regeling namelijk achteraf ingediend, en dat betekent dat u pas vanaf 2 juni 2014 een aanvraag kunt indienen voor een subsidie over het eerste half jaar van 2014. Uiteraard kunt u zich wel eerder voorbereiden, onder meer via workshops die vanaf maart 2014 door Agentschap NL gegeven worden. Meer informatie leest u hier.   

4) De verplichting voor de WKR is (weer) met een jaar uitgesteld

Of wacht, zo moet ik dat niet formuleren, de Belastingdienst brengt het een stuk neutraler: "in 2014 kunt u nog het hele jaar gebruik maken van de regeling van vrije vergoedingen en verstrekkingen". Klinkt eigenlijk wel positief als je het zo brengt.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken. Komt van uitstel uiteindelijk afstel? Geeft dit organisaties langer de kans om over te stappen? Of geeft het de politiek langer de kans om te evalueren wat zij er nu uiteindelijk mee willen?

Recent hoorde ik dat zo'n 20% van de organisaties is overgestapt op de werkkostenregeling. Al 20%, of pas 20%? Ergens had ik wel een groter aantal verwacht, gezien de reuring in de markt. Je kon bijna niet om de seminars en workshops over de WKR heen. Maar blijkbaar duwen veel organisaties de inspanningen voor een overgang voor zich uit. Omdat de wortel ontbreekt (het duidelijke voordeel is kennelijk niet aanwezig), maar ook omdat de stok ontbreekt (de verplichting is er nog steeds niet). Overigens vallen de inspanningen wel mee als je met de software van AFAS werkt.

En die organisaties die al zijn overgestapt? Die hoor ik ook niet zoveel. Niet over de jammerlijke nadelen, die er dus blijkbaar niet zijn. En niet over de fantastische voordelen, die er misschien ook niet zijn. Voorlopige tussenstand oude regeling vs. WKR: 0-0.

5) Werkbonus en afbouw algemene heffingskorting

De werkbonus die al was geïntroduceerd in de inkomstenbelasting, is nu ook aanwezig in de loonbelasting, voor iedereen die op 31 december 2013 tussen de 60 en 64 jaar was en in 2014 loon uit tegenwoordige arbeid heeft tussen ongeveer € 17.000 en € 33.000. Deze berekening vindt automatisch plaats, zonder dat u iets hoeft in te richten.

De algemene heffingskorting wordt in 2014, 2015 en 2016 verlaagd naarmate het inkomen hoger wordt. Dit is de afbouw in de algemene heffingskorting. Ook hier vindt de berekening automatisch plaats.

Beide onderwerpen zijn verwerkt in de loonbelastingtabellen. De werkbonus wordt op de jaaropgave van 2014 getoond. Omdat beiden, net als de andere heffingskortingen, onderdeel zijn van de loonheffing, vindt u deze niet terug in de bruto-netto berekening. Wel kunt u de waarde raadplegen in de looncontrolecockpit, rechtsboven in het scherm.

6) Stamrecht eenmalig uitbetalen

De stamrechtvrijstelling komt per 2014 te vervallen (onder bepaalde voorwaarden is stamrechtvrijstelling bij ontslag in 2014 toch mogelijk). Om de opname van bestaande stamrechten in één keer te stimuleren, geldt in 2014 een bijzondere regeling waarbij 20% onbelast kan worden uitbetaald, en 80% wordt belast. Voor deze regeling leveren wij in 2014 passende looninrichting uit, vergelijkbaar met de regeling voor de levensloop saldi van vóór 2012.

7) Crisisheffing

De "eenmalige" crisisheffing in 2013, in de vorm van een werkgeversheffing over hogere inkomens en bonussen (pseudo-eindheffing hoog loon) blijkt niet zo eenmalig als gedacht. Want deze wordt voortgezet in 2014.


Publicatie datum: 9 december 2013 10:52