In het AFAS Theater in Leusden gingen ze het gesprek aan over de kracht van het familiebedrijf. Bas Westerweel stelde de vragen, maar het publiek deed ook mee. Vinden jullie een familiebedrijf beter? vroeg Bas. ‘Een familiebedrijf is niet per se béter,’ zei Thierry vanuit de zaal. ‘Maar besluitvorming wordt eerder gedeeld met de mensen die er werken. De ongeschreven familiewaarden binnen het bedrijf maken het sterk.’
Ronald van der Zande: ‘Een familiebedrijf denkt niet aan morgen maar naar overmorgen. We doen het met deze ploeg en daar moeten we de overkant mee halen.’ ‘Bij familie moet je dingen vaak in de week zetten’ zegt Westland. Westland Kaasspecialiteiten won dit jaar de Familiebedrijven Award. ‘We hebben 28 aandeelhouders, die moeten we mee krijgen.’ Bedrijfsprocessen gaan juist heel snel, vertelt ze, maar het geld is traag. ‘De familie is het kapitaal,’ vat Ad Kil het samen. ‘Er kan niemand uit de boot vallen.’ Bas van der Veldt geeft het stuk land naast het kantoor als voorbeeld van denken aan de lange termijn. ‘We hebben een terrein gekocht hiernaast, daar staat over tien jaar een nieuw kantoorpand. Grote bedrijven en banken zeggen dan: je bent gek. Maar voor ons is het logisch. We denken na over de komende tien, twintig jaar.
Het gaat niet om de winst van nu.’ Een familiebedrijf gaat niet alleen om bloedbanden maar ook om de waarden van het bedrijf, de betrokkenheid van de medewerkers. Van der Zande: ‘Op een gegeven moment wordt je als werknemer familie. Dan krijg je op je verjaardag van oma een kaartje.’ Aan familiebedrijven die al lang geen familiebedrijf meer zijn, voel je vaak nog dat ze gevormd zijn door bepaalde waarden. Het gevoel van historie helpt ook. Westland: ‘Dat zei één van mijn ooms laatst nog. De crisis? We hebben al zoveel crisissen overleeft, dat komt wel goed.’
Kris Berry zong in de pauze scherp en prachtig, begeleid door een fantastische gitarist en celliste.
Why do we keep holding on?
Wat kunnen bedrijven leren van een familiebedrijf? ‘Als beursgenoteerde bedrijven de waarden van familiebedrijven wat meer zouden overnemen, kan dat alleen maar goed zijn,’ vindt Bas van der Veldt. ‘Ik denk dat familiebedrijven ook proberen van alle medewerkers een familie te maken. We vertrouwen erop dat iedereen het beste wil voor het bedrijf.’ Ad Kil: ‘Een andere les is, hoe ga je met geld om? Stel, je hebt een advocatenkantoor en aan het eind van het jaar is er geld over. Dat wordt verdeeld en als er een nieuw kopieerapparaat nodig is, dan is er bij wijze van spreken geen geld. Bij familiebedrijven gaat alle winst het bedrijf weer in.’ Ronald van der Zande: ‘Weten waar je heen wilt en dat met elkaar delen. Het scheppen van een avontuur waar de groep samen aan werkt.’ Henriëtte Westland: ‘En betrokkenheid. De medewerkers voelen zich onderdeel van het bedrijf.’ Ad Kil: ‘Het goede voorbeeld zijn, rolmodelschap. Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, dan werk jíj het hardst. Van der Veldt vult aan: ‘Je bent geen toerist. Je bent er niet vier jaar, je zit er twintig jaar, het gaat echt ergens over.’
Bij de borrel na afloop, ging het gesprek nog lang over familie, betrokkenheid en de lange termijn. Er werden visitekaartjes uitgewisseld terwijl Monte La Rue zijn plaatjes draaide. Het hele gesprek bekijken? Hier vind je de uitzending. 20 juni is de volgende Fresh Friday over 'het voetbalbedrijf' schrijf je gratis in.