VMS is in control en kiest automatiseren als kernactiviteit

In 2010 was het jaarthema van AFAS Software “In Control”. Een belangrijk onderwerp in het OPB-boek 2.0 is “Automatisering als kernactiviteit”. Het is dan ook een bijzondere ervaring als aan twee van deze zaken handen en voeten gegeven worden.  Want je kan natuurlijk aan iedere wand een poster hangen waarin je dit uitdraagt, maar lastiger wordt het om het onderwerp echt concreet te maken en de slag te slaan.

Zo kwam ik zelf een paar maanden geleden bij de klant VMS. Een jong bedrijf met een sterke groei, ook van de administratie. VMS biedt verzendoplossingen aan voor postpakketten over de hele wereld. De belangrijkste doelstelling van VMS was om de facturatie te automatiseren.


Oude situatie met de hand en dus arbeidsintensief

VMS ontving maandelijks per klant en productgroep aparte tekstbestanden van haar leveranciers, die handmatig werden verwerkt. Vanwege de snelle groei van VMS, bestond deze stroom uit vele honderden bestanden per maand. Elk bestand bevatte diverse regels die allemaal een andere handmatige bewerking nodig hadden; dit varieerde van regels die werden doorbelast zonder marge, tot het toepassen van complexe prijstabellen en variabele brandstoftoeslagen op andere regels. Voeg daarbij nog de registratie van creditaanvragen in de mailbox en u ziet de noodzaak om de facturatie volledig te automatiseren.

Nieuwe situatie… geautomatiseerd

  • De leveranciers leveren 2 keer per maand 1 bestand aan met alle facturatieregels. Deze facturatieregels worden met de Profit importtool verwerkt tot pakbon en gekoppeld aan de juiste verkoopprijzen. De controle is begonnen. 
  • Creditaanvragen worden aangeboden en direct verwerkt tot pakbon. Geen overvolle notitieblokken en te verwerken e-mails meer. De toekomst ziet er nog rooskleuriger uit door communicatie via de website en de klantportal. 
  • De facturen worden per klant automatisch aangemaakt op basis van de pakbonnen. Tijdens dit proces berekent AFAS Profit de brandstoftoeslagen op basis van rekenregels. 
  • De klant krijgt een zeer gespecificeerde nota: alle gegevens uit het proces zitten in AFAS Profit. 
  • De binnendienst registreert klachten en schademeldingen in Profit CRM voor verdere opvolging.

Prachtig toch zon logistiek proces?!

Logistiek dienstverlener VMS heeft als de software van AFAS ingezet als efficiënte schakel in haar keten. Waar valt voor u de winst te halen? Mijn advies is om het op de agenda te zetten. AFAS consultancy is graag van de partij om onze ervaringen te delen.

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]






Publicatie datum: 8 juli 2013 09:56