Verwenbakker ziet brood in software van AFAS

Sinds eind 2010 werkt De Verwenbakker met de logistieke software van AFAS. Moeilijke selectieprocessen gingen er niet aan vooraf. De bakker ging voor het buikgevoel en heeft daar geen moment spijt van gehad. Hans Hutten, algemeen directeur: ‘AFAS ondersteunt mij bij het professionaliseren van de totale organisatie. En daar word ik gelukkig van!’

Marges

Veel bedrijven zijn zwaar gebukt gegaan onder de recente economische crisis. Dat geldt niet voor De Verwenbakker. ‘Vroeger lunchten mensen buiten de deur, maar de tijden van het gewone broodtrommeltje zijn weer terug’, zegt Hans Hutten. ‘Dat betekent dat wij meer brood verkopen en hard groeien. Dat komt overigens niet alleen door de broodtrommeltjes, onze klanten groeien en wij groeien mee. Dat is het goede nieuws. Minder goed is dat de grondstoffenprijzen zo stijgen, dat legt druk op onze marges.’

Hutten is sinds januari 2009 algemeen directeur van De Verwenbakker. Hij werd aangetrokken om orde op zaken te stellen. Na het realiseren van een aantal quick wins ging Hutten op zoek naar meer structurele oplossingen om de bakkerij weer in de lift te krijgen. ‘Met de bestaande softwareprogramma’s die we hier hadden, kwam ik niet verder’, zegt hij. ‘Ik moest snel kiezen voor een andere oplossing.’

Kritisch

Hutten: ‘Ik hoorde hele goede verhalen van klanten van AFAS over het gebruik van het pakket, veelal zelfstandige bakkerijen. Die mensen ken ik als kritisch, als zij met AFAS wilden en konden werken, moest ik dat ook maar doen. Samen met een interne applicatiebeheerder en tevens een ontzettend handige ICT-er zijn wij er samen met de consultants van AFAS in geslaagd de implementatie tot een succes te maken.. Geen jarenlange onderzoeken, maar afgaan op goede referenties en ervaringen.'

Sturen op feiten

Dankzij de analyses vanuit de software kan Hutten nu sturen op feiten. En dat is nodig, want onder zijn leiding steeg de omzet van De Verwenbakker flink. ‘We zijn nu klaar met reorganiseren en nu komt het echt aan op de komma’s en de centen. Wij worden steeds groter en de software van AFAS faciliteert onze groei. We professionaliseren op alle fronten en maken enorme stappen.'

Positief

De implementatie van de AFAS-software vond aan het einde van 2010 plaats, een spannende tijd voor De Verwenbakker. 'Mensen houden niet van verandering, dus we hadden echt geen rust. Maar sinds begin 2011 is dat anders, iedereen denkt positief mee en het nieuwe pakket is hier echt geen issue meer. Integendeel; het brengt rust voor het bedrijf en voor mij persoonlijk. De meeste last hebben we nu van het feit dat ons pakket niet aansluit bij het pakket van onze grootste klant. Maar daar heb ik het woordje ‘AFAS’ ook al horen vallen; ook daar willen ze professionaliseren, dus we zullen zien.’

Lees het hele verhaal over de Verwenbakker.

Publicatie datum: 7 december 2011 18:50