Profit Logistiek in de meubelbranche

In 2011 is AFAS gestart met de ERP-implementatie bij totaalBED. TotaalBED is een beddenspeciaalzaak met vijftien vestigingen in Noord- en Oost-Nederland. Het hoofdkantoor en distributiecentrum zijn gevestigd in Zwolle en van hieruit vindt de bezorging naar heel Nederland plaats. Dit is ook de locatie waar totaalBED dagelijks vele complete slaapkamers monteert. Als klant merk je er niets van, maar het bestel- en leveringsproces wordt ondersteund met de software van AFAS. Ik neem u even mee achter de schermen: Zo werkt Profit Logistiek in de praktijk voor de meubelbranche.

Amersfoort, zaterdag 14 januari 2012

In het filiaal van totaalBED in Amersfoort, kom ik als klant kijken naar een nieuwe elektrisch verstelbare boxspring. Eerst even proefliggen. Na een lekkere kop koffie, geeft verkoopster Astrid mij adviezen over het bed, het matras en het linnen. De aankoop gaat plaatsvinden.

Als klant merk ik er niets van, maar in de filialen van totaalBED staat de kassa van Telemos in directe verbinding met AFAS Profit. Dus als ik als klant wordt aangemaakt op de kassa, sta ik direct in AFAS Profit inclusief adres en overige communicatiegegevens.

De order wordt aangemaakt en de gewenste leverdatum (laatste week maart) wordt ingevoerd. Eenmalige vastlegging van de data staat real-time in AFAS Profit, al zie je in het filiaal nergens een Profit-scherm. We geven elkaar de hand en als tevreden klant verlaat ik het pand.

Zwolle, maandag 16 januari 2012

Op het hoofdkantoor van totaalBED in Zwolle is de week weer begonnen. In Profit Logistiek is mijn order zichtbaar en als er onderdelen niet op voorraad zijn, worden ze door de afdeling Inkoop besteld. Zoals met zoveel artikelen is mijn boxspring gewoon op voorraad en gaat mijn order dus verder naar de afdeling Planning.

De afdeling Planning heeft in één overzicht per route inzichtelijk welke leveringen er de komende weken gaan plaatsvinden. Zij voeren de routecode en levertijd in om zo de ritten zo optimaal mogelijk te plannen in Profit Logistiek.
’s Middags krijg ik van de afdeling Planning een telefoontje. De telefoongegevens die in de winkel zijn ingevoerd zijn ook zichtbaar voor de planner aan de telefoon. De chauffeur zal op de afgesproken datum via dit nummer zijn aankomst een half uur voor voorafgaand aan de afspraak melden.
We bespreken de leverdatum en het tijdstip en nemen nog een aantal huishoudelijke mededelingen door. Gezien de beperkte ruimte in de straat geef ik het advies om hier rekening mee te houden. Handig dat de planner hier rekening mee houdt.

Zwolle, 28 maart 2012 07:30 uur

De order wordt uitgeleverd en ingeladen in de vrachtwagen. De chauffeurs ontvangen de rittenlijst met alle informatie en gaan op pad. Gentlemen; start your engines.

Amersfoort, 28 maart 2012 13:00 uur

Ik heb de ruimte voor het huis vrijgehouden en de slaapkamer leeggemaakt en opgeruimd. Om 12:30 uur kreeg ik al een telefoontje van de chauffeur, ze zijn er over een half uur.
De koffie staat al klaar als ze aankomen. Binnen no-time zijn de spullen naar boven gebracht en wordt er gestart met het opbouwen van mijn boxspring. Je kan zien dat deze experts van totaalBED dit vaker doen. De betaling is gedaan, de koffie op, het verpakkingsmateriaal netjes opgeruimd en meegenomen. Alles doet het. Een prima ervaring.

Amersfoort, 28 maart 2012 14:00 uur

Het resultaat, een projectleider die heerlijk kan genieten van zijn nieuwe boxspring. Vanavond weer lekker slapen en morgen weer vroeg op, op naar een AFAS klant. Wat logisch is logistiek toch ook!

Hendrik Emmens
Projectleider

Publicatie datum: 3 april 2012 13:18