Panklare receptuur voor een nieuwe generatie accountants

Wat was ook alweer het idee achter InSite Accountancy en wat was de inhoud van het eerste nummer? Een korte bloemlezing over soft skills en customer intimacy, het gemak van slimme IT en de meerwaarde van een goed advies.

Op initiatief van AFAS Software en uitgeverij Kluwer verscheen voorjaar 2013 het eerste nummer van het online magazine InSite Accountancy. Achterliggende gedachte: het bieden van een platform voor kennisdeling als katalysator voor de ontwikkeling van vak en beroep. Wat direct opvalt als we dat eerste nummer van InSite Accountancy er nog eens bijpakken, is dat de ondervraagde financiële professionals* zonder enige terughoudendheid bereid zijn om hun beroepsgenoten een kijkje in de eigen keuken te gunnen. Kennelijk realiseert deze voorhoede van denkers over accountancy zich dat het voor de beroepsgroep meer dan ooit van belang is om het accountantsberoep naar een volgende fase te loodsen. In tien gesprekken leveren de geïnterviewden in feite de panklare receptuur voor een nieuwe generatie accountants.

Cijfergericht

De branche is nog te cijfergericht, is een opmerking die de ondervraagden meer dan eens laten horen. Terwijl de klant niet bepaald onder de indruk is van de cijferfabriek waar de accountant van oudsher veel energie in steekt. Integendeel, het opstellen of controleren van jaarrekeningen is voor klanten tegenwoordig in feite weinig meer dan een commodity. Nodig is een transitie: van terugkijken naar vooruitblikken, waarbij de meerwaarde schuilt in advies. Wat accountants moeten doen, zo benadrukken meerdere geïnterviewden, is de ondernemer in zijn eigen omgeving opzoeken. Customer intimacy wint sterk aan belang. “Klanten willen geen nummer of dossier zijn”, zegt een van de ondervraagden. “Je moet van je klant houden”, zegt een ander recht voor zijn raap. Het belang van soft skills – de vaardigheden die worden gestuurd door de rechter hersenhelft – mag daarbij niet worden onderschat, want achter elke vraag kan weer een andere vraag schuil gaan. Als adviseur moet je nieuwsgierig zijn, je inleven in de klant. Je niet verschuilen achter cijfers en los durven komen van wet- en regelgeving. “Van vaktechniek naar klanttechniek”, is de kernachtige omschrijving die een geïnterviewde daarvoor gebruikt.

Automatisering

Een efficiënte automatisering vormt een degelijke basis voor dienstverlening aan de klant, wordt bij herhaling gezegd. Maar de mogelijkheden van IT reiken verder en de waarde van kwalitatief goede data blijft toenemen. Met een kundige analyse van voor de klant relevante data heeft de accountant goud in handen. Zo kun je ondernemers helpen door het bieden van duiding, prognoses en ratio’s, stelt een geïnterviewde. Bijvoorbeeld in de vorm van interessante kengetallen over de sector waarin de klant werkzaam is. “Verras je klant” zegt een andere geïnterviewde, “doe méér dan hij van je verwacht.” Blijf niet in je kantoor zitten, maar ga actief op zoek naar contactmomenten met de klant. Het gebruik van social media kan in dat verband een nieuwe impuls geven aan de onderlinge communicatie. Van cruciaal belang is dat je als accountant voor je klant van toegevoegde waarde bent, daar zijn alle geïnterviewden het wel over eens. Nieuwe adviesopdrachten liggen dan in het verschiet. De ervaring leert immers dat de klant best bereid is om te betalen voor een goed advies als hij de kosten daarvan maar kan terugverdienen.


Samenvattend: voor wie ze wil zien, liggen er meer dan genoeg kansen. Wees niet die micromanager die zichzelf in de cijfermatige details verliest, maar kijk liever naar de grote lijnen. “De accountant wordt de strategisch adviseur van de CEO, zijn rechterhand”, zegt een van de ondervraagden. Een ander slaat de spijker op zijn kop als hij zegt dat klanten het prettig vinden dat hij naast accountant zelf ook ondernemer is. “Op zo’n moment ben je niet alleen een accountant, maar ook collega en vertrouwenspersoon.”

Bekijk de digitale versie van InSite Accountancy,of praat door in de Google+ Community.

Lees meer over de software van AFAS voor accountants.

 *Aan het eerste nummer van InSite Accountancy werkten mee: René Scholten (Ten Kate Huizinga), Martin Boogaard (KIBO Accountants & Belastingadviseurs), Ron Gerssen (LRA – Leidsche Rijn Adviesgroep), Raymond Schijff (Status Finance), Steef Visser (Visser & Visser Accountants-Belastingadviseurs), Fou-Khan Tsang (Alfa Accountants & Adviseurs), Dennis Klasen (Van Oers Accountancy & Advies), Marycken van Dijke (RSM Niehe Lancée Kooij), Hans Kersten (Mazars), Wim Schipper (Flynth).

Publicatie datum: 2 september 2013 13:40