Ondernemers bemoeien zich met hun eigen zaken

Ondernemers zijn geen cijferfetisjisten. Dat weten ze heel zeker bij STYB, specialist in administratieve ontzorging. Ondernemers willen zich bezighouden met hun vak en niet met het doen van de administratie. AFAS software maakt dat mogelijk. Bij STYB weten ze daar alles van; samen met AFAS helpen de bedrijfsondersteuners klanten doen waar ze goed in zijn.

‘Stick To Your Business’. Dat is het motto van STYB Bedrijfsondersteuning.
Bij STYB, gevestigd in Borculo, is ‘Bemoei je met je eigen zaken’ geen terechtwijzing, maar een welgemeend advies. Want alleen als ondernemers zich met hun eigen zaken bemoeien, kunnen ze toegevoegde waarde leveren voor hun klanten. Van de ballast moeten ze zo snel mogelijk af, is de filosofie van STYB.

Strategisch partner

‘Onze kernactiviteit is het op elk moment kunnen opleveren van een volledig bijgewerkte administratie’, zegt Patrick Hermans, commercieel directeur van STYB. ‘Er zijn meer partijen waar ondernemers terecht kunnen voor hun administratie, maar het nú kunnen opleveren van actuele cijfers, dat is geen gemeengoed in de branche. Omdat wij met het ERP-pakket van AFAS werken, kunnen wij onze klanten op ieder gewenst moment (24/7) digitaal een jaarrekening of managementrapportages beschikbaar stellen.’ En vanuit die basis, zegt Hermans, is interpretatie van de cijfers mogelijk en het geven van advies. Daarmee krijgt de term ‘administratieve ontzorging’ een andere lading; STYB is geen ‘cijferboer’, maar strategisch partner van de klant.

Franchisers

Ondernemers moeten vooral in contact staan met hun klanten. Daarom zijn ze immers gaan ondernemen. ‘Het randgebeuren, zoals de boekhouding, is een noodzakelijk kwaad’, zegt Hermans. ‘Daar zijn wij weer goed in, dat is ónze business.’ In haar bedrijfsvoering richt STYB zich op het MKB in de persoonlijke verzorging, zoals drogisterijen en kappers én op franchisers. ‘Als je een winkel hebt, wil je aan het einde van de maand meteen de resultaten zien. Dat geldt in deze crisistijd nog sterker omdat de omzet onder druk staat. Wij kunnen dat voor één winkel inzichtelijk maken, maar ook voor een hele franchiseketen’, zegt Ramon van Uden, technisch directeur van STYB.

Excellent softwaresysteem

Omdat STYB de focus legt op ketenadministratie, was het hebben van een excellent softwaresysteem voor het bedrijf noodzakelijk. ‘Als je de gegevens van 75 winkels tegelijk op wilt leveren, heb je een geïntegreerd pakket nodig waarin alle functionaliteiten zoveel mogelijk gekoppeld zijn’, zegt Van Uden. ‘Je kunt je dan niet bezighouden met het overtikken van gegevens van winkels, maar wilt zoveel mogelijk automatisch regelen. We wilden een alles-in-één systeem waarin alle gegevens zitten. Dat was een harde voorwaarde. Verder wilden we ‘in the cloud’ werken.’

Ramon van Uden, technisch directeur en Patrick Hermans, commercieel directeur van STYB

Nieuwste technieken

Bij de keuze voor een softwaresysteem kwam AFAS snel in beeld, zegt Van Uden. ‘Wij zochten een partij die voorop loopt in de markt. Zelf zijn we een bedrijf dat graag van alle nieuwste technieken gebruik wil maken. Zoals bankkoppelingen en e-facturatie, wat vooral in een keten heel handig is bij het doorboeken van kosten. We zochten een partij die ons bij kon benen. Die partij bleek AFAS te zijn en in 2009 zijn we overgestapt. Daar hebben we geen spijt van. Alles wat wij willen, doet AFAS al. We kunnen klanten een dagelijks bijgewerkte administratie leveren. Door de koppeling met het kassapakket staan bijvoorbeeld elke avond om 12 uur de dagomzetten per winkel geboekt. Daar hoeft niemand iets aan te doen, het gaat automatisch, snel en efficiënt.’

Dikke laag stof

Dat de cijfers met AFAS snel en automatisch op orde zijn, is voor STYB en haar klanten belangrijk. ‘Nog belangrijker is dat we vanuit de modules van AFAS rechtstreeks allerlei analyses en managementrapportages kunnen maken’, zegt Hermans. ‘Dat is onze favoriete functionaliteit. Op basis daarvan gaan we met de klant in gesprek. Want de accountancybranche zou niet alleen over cijfers moeten gaan en over het verleden, maar juist over de toekomst van de klant.’ Deze opvatting van het accountancyvak deelt niet iedereen. ‘Er ligt een dikke laag stof op de accountancybranche’, stelt Hermans. ‘Maar daar moet snel verandering in komen. Want de markt krimpt, werk verdampt en er komen nieuwe technologieën op de markt. Je moet nu vooral vooruitlopen en tijd vrijmaken voor de klant. Dat adviseren wij onze klanten en wij doen dat op onze beurt zelf ook. Zo maken we onze toegevoegde waarde tastbaar. Wij kennen onze klanten en de wet- en regelgeving waarmee zij te maken hebben. Wij maken voor hen niet alleen een financiële maar ook een operationele vertaalslag.’

Tijdwinst

Werken met AFAS is efficiënt en plezierig, vinden Hermans en Van Uden. ‘We hoeven niet meer winkeltje voor winkeltje gegevens in te voeren of over te zetten en back-ups te maken’, zegt Hermans. Van Uden: ‘We groeien, maar daarvoor hebben we niet meer personeel nodig. Onze werkprocessen zijn gestandaardiseerd, we kunnen nu meer klanten aan. Dat levert ons concurrentievoordeel op.’ Hermans: ‘De tijdwinst die we realiseren zetten we anders in voor de klant, dat is wat AFAS ons oplevert.’ Van Uden: ‘Zo snel mogelijk erin én zo snel mogelijk eruit. Daar zijn we goed in geworden dankzij het geïntegreerde pakket van AFAS.’

App als paradepaardje

Een innovatief onderdeel van de dienstverlening van STYB is de app die het bedrijf onlangs voor klanten heeft ontwikkeld. ‘Ons paradepaardje’, zegt Hermans trots. ‘Wij zijn hiermee uniek in de markt. Het is geen marketingverhaal maar echt een koppeling met AFAS die allerlei rapportages laat zien: omzet, resultaatrekening, de verhouding van de omzet tot de norm, huisvestingskosten en noem maar op. De app is geschikt voor elke individuele klant of winkel, maar de app geeft franchisecoaches of -gevers ook een overzicht, in cijfers en grafieken, van al hun winkels die wij samen met hen kunnen interpreteren. Het is een instrument waarmee onze klanten echt kunnen sturen. Ze kunnen bijvoorbeeld zien hoe ze hun personeel in moeten zetten en waar ze kunnen besparen. Ze zijn er laaiend enthousiast over, ook de klanten die zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn in cijfers.’

Delen

De app werkt op een smartphone of tablet en is plaats- en tijdonafhankelijk te raadplegen, zolang er een werkende internetverbinding is. De app is niet in de appstore verkrijgbaar maar via onze website. ‘Wij staan ervoor open dit te delen met concullega’s’, zegt Van Uden. ‘Waarbij wij zorgen voor de invoer en de app en zij op basis daarvan de advisering kunnen doen. Voorwaarde is wel dat accountants en hun klanten werken met AFAS, want dat is onze basis, dat is onze kracht.’ Hermans: ‘Alleen als je de basis op orde hebt, dus een altijd bijgewerkte administratie, heeft de app nut.’

Meer weten over de Accountancysoftware van AFAS? Download de brochure.
Of lees meer over de app van STYB.

Publicatie datum: 21 augustus 2013 16:15