Lumens Groep: E-HRM voorkomt rompslomp

Zorgen voor mensen, dat is de kerntaak van  zorg- en welzijnsprofessionals. De Lumens Groep geeft hun de ruimte en zet e-HRM in om de papier- en verantwoordingsstroom minimaal te houden. Weg met de bureaucratische rompslomp!

‘In onze dienstverlening aan cliënten maken de medewerkers en vrijwilligers het verschil’, zegt Roland van der Heijden, hoofd van de HR-afdeling van Lumens. ‘Dat zie je terug in onze HR-activiteiten.’ Namens Lumens doen zo’n vierhonderd personen jongeren- en opbouwwerk, in Eindhoven en veertien regiogemeenten. Tevens runt de instelling een aantal vrijetijdsaccommodaties. Veel  activiteiten met veel financieringsstromen. ‘Dan moet je de administratieprocessen heel goed regelen.’


Zelfstandig

Zelfstandigheid bevorderen is een kernwaarde. Mensen moeten grip hebben op hun leven. Zo kunnen cliënten online hun eigen dossier beheren en ook via mail of chat contact hebben met hulpverleners. ‘Onze medewerkers willen wij eenzelfde zelfstandigheid bieden, en maximale transparantie.’ Daarbij hoort e-HRM. Praktisch, omdat het gros van de mensen op straat werkt, in buurtcentra, bij cliënten thuis en in sociale wijkteams waar hulpverleners en inwoners samenwerken in het sociale domein. Van der Heijden: ‘Wij zien onze collega’s dus niet zo vaak, en zij ons ook niet.’

Gedigitaliseerd

Bijna alle HRM-formulieren zijn gedigitaliseerd. Driessen handelt de salarisadministratie af. ‘Mensen krijgen een mail als de loonstrook klaarstaat. Registratie van uren, verlof en verzuim: via AFAS is alles aan de achterkant aan elkaar gekoppeld. Iedereen kan op elk moment zijn personeelsdossier inzien’, aldus de HR-manager. Volgens hem zorgt e-HRM voor efficiëntie en kostenbeheersing. Ondanks honderden medewerkers en een forse regeldruk is de HR-afdeling bij Lumens klein en de ICT rondom HR is goed georganiseerd. ‘Dat scheelt veel publiek geld.’ 

Meer weten? Download het gratis digitale kennismagazine op www.driessen.nl/aandeslag

Publicatie datum: 4 november 2014 11:43