‘Kijk naar de keten en kijk naar de klant’

Interview Accountancynieuws met Mohamed Amri (AFAS)

Met sec administratieve dienstverlening kunnen accountantskantoren zich niet meer onderscheiden. Accountants willen meer adviseren. Maar over wat?

Accountants zitten op schatten aan informatie van, voor en over hun klant. Breng dat in kaart, analyseer het, en geef het terug aan de ondernemer in de vorm van advies op maat. Sluit aan op de actualiteit van je klant....

AFAS wil volgens Mohamed Amri vooral een productenbedrijf zijn. Het leveren van software is het grote doel, niet de consultancy en de implementatietrajecten daaromheen. Die moeten snel en soepel en ruim binnen de daarvoor afgesproken termijnen verlopen. Toch zijn dit zijn niet de grote issues. Mohamed Amri vindt dat accountants stappen kunnen en moeten maken in efficiency en dat ICT een prachtige tool is om advisering te kunnen ondersteunen. De accountant moet zelf echter ook bewegen. Een einde aan uren x tarief ? Beginnen met product pricing en data-analyse?

Hoe moet je luisteren naar de klant?

‘Als we hadden geluisterd naar de klant, dan waren we pas twee jaar geleden met de digitale loonstrook gekomen. Die hebben we echter al een jaar of zes. Klanten vroegen er toen niet om, maar dat was voor ons geen reden om het niet te ontwikkelen. Wat mij veel meer verbaast, is dat Nederland nog steeds geen gestandaardiseerd rekeningschema kent. Wanneer we dat hebben, kun je veel meer met XBRL dan nu. Nu is dat alleen nog maar een rapportagetool. Dan kun je in de hele administratieve keten terug van rapportage tot aan transactie. Wanneer we dat voor elkaar hebben, gaat ons dat ontzettend veel efficiency opleveren. Vanaf die ene boeking tot aan die rapportage voor een stakeholder, dat kunnen herleiden inclusief de juiste referenties. Dat zou ons doel moeten zijn.’

Lees het hele interview met Mohamed Amri. of download het magazine #InSiteAccountancy met tien tips voor het beste advies.

Publicatie datum: 6 maart 2013 13:52