Industriële revolutie bij accountants!

In de Sectorvisie Accountancy 2011 van de ING staat dat accountants gedwongen naar een nieuw bedrijfsmodel bewegen. Redenen hiervoor zijn de technologische ontwikkelingen, de kritisch wordende klanten en de toenemende concurrentie.

De concurrentiestrijd, en dus de ‘sense of urgency’, komt vooral door accountantskantoren die tegen een standaard prijs een standaard product afleveren. ‘Low pricing, High service’ zeg maar. Een ontwikkeling die veel gelijkenissen vertoont met de industriële revolutie.

Het was eind achttiende eeuw. Handvaardigheid vierde hoogtij, ambacht werd volop bedreven. Tot op een dag in Blackburn Engeland de timmerman en wever James Hargreaves wakker werd en bedacht dat het weven van een lap stof anders moest; sneller, goedkoper en dus geautomatiseerd. Met de combinatie van zijn twee ambachten, zette de toen 44 jarige Hargreaves heel Engeland op z’n kop en zorgde voor de aanleiding van de industriële revolutie. Henry Ford ging begin 1900 nog een stap verder en maakte de eerste massaproductieauto: de T-Ford. Een auto van goede kwaliteit (ze rijden ruim 100 jaar later nog), gemaakt met behulp van vergaande automatisering en versimpeling van het productieproces voor een standaard prijs. In een periode van bijna 20 jaar rolden er 15 miljoen auto’s van de productielijn en was de helft van alle auto’s in de wereld een T-Ford.

Drie historische lessen die we hieruit kunnen trekken:

  1. Automatiseren, een (productie)proces met technische hulpmiddelen vereenvoudigen. 
  2. Standaardiseren, een standaard product voor een standaard prijs met een constante kwaliteit.
  3. Innoveren, streven naar vernieuwing; de concurrentie zit niet stil.

Maken de historische lessen ING een geschiedschrijver met de Sectorvisie Accountancy 2011? Ik denk het niet. Het rapport is meer de wekker, of in die tijd ‘de haan’ die James Hargreaves wakker maakte op die bewuste morgen eind achttiende eeuw. De wekker voor enorme kansen, of juist voor vermijding van een faillissement of omzetkrimp. De theorie is overduidelijk en eeuwen oud. Waarom vandaag de dag zo weinig accountants in de voetsporen treden van James en Henry, is voor mij een grote vraag. Beide heren kenmerkten zich door vakinhoudelijke én technische kennis en waren enorm betrokken bij de productie. Zo liet Henry het proces in zijn fabriek ook door deskundigen analyseren, die vervolgens wekenlang door het bedrijf liepen om alles tegen het licht te houden. Daarnaast waren de heren niet vies van een beetje marketing. James gaf zijn weefmachine bijvoorbeeld de catchy naam Spinning Jenny.

Dus naast vakinhoudelijke kennis, technische expertise moet de accountant ook procesbeheerder en marketeer zijn? Jazeker, en je moet de cliënt met automatisering en adviezen verrassen, concurrenten zitten namelijk niet stil. Wat een gaaf vak is dat, accountancy! Leren ze dit de jonge accountants op school ook? Die moeten namelijk voor voortzetting van de industriële revolutie bij accountantskantoren zorgen…

Ik hoop het…

Viva La Revolution….

Israel van Bedijk
Marketingmanager AFAS Software

Volg me via:

Linkedin
Twitter

Publicatie datum: 14 november 2011 13:34