Een heitje voor een karweitje

Ruim een jaar geleden liep ik mijn eerste marathon. In Rotterdam. Alhoewel ik direct na de finish bijna in tranen tegen mijn vriend zei dat ik nooit meer een marathon zou lopen, was ik een uur later al een lijstje van marathons aan het maken die ik echt nog een keer wilde lopen. New York stond en staat nog steeds met stip bovenaan.  Dit jaar gaat het dan gebeuren, in november vlieg ik naar New York om daar de marathon te lopen. Inmiddels wordt het mijn derde marathon en ik wilde dit graag verbinden aan een goed doel. Uiteindelijk heb ik voor KiKa gekozen en ben ik eind vorig jaar begonnen met het ophalen van sponsorgeld. Het doel is € 5.500,-, een groot bedrag maar in mijn ogen zeker wel haalbaar.

Inmiddels heb ik ruim € 2.000,- opgehaald bij familie, vrienden, kennissen en collega’s. Een super mooi bedrag waar ik zelf al heel trots op ben. Om mijn doel te halen moet ik nog € 3.500,- ophalen. Ik besloot dat het tijd werd om bedrijven te benaderen. Alleen om mij heen zag ik allemaal verschillende verzoeken langskomen. Alpe D’huzes, CliniClowns, etc. Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat mijn sponsorverzoek op zou vallen? Begin 2013 ben ik voor mezelf begonnen en heb ik met mijn compagnon een bedrijf opgezet. Ik ging bij mezelf na wat ik nodig zou hebben om een donatie te doen aan een goed doel voor een sportprestatie van iemand. What’s in it for me? En dat is precies waar ik naar op zoek wilde gaan. Ik wilde iets te bieden hebben aan deze bedrijven. Een dienst in ruil voor een donatie.

Bloggen

Zelf blog ik af en toe voor verschillende sites. Ik blog over marketing, sales, social media, mobile en over events die ik bezoek. Dat is iets wat ik leuk vind om te doen en soms word ik ook gevraagd door een event om voor ze te bloggen. Een blog is leuke vorm van free publicity voor een organisatie. Het geeft ze de mogelijkheid om aan te geven waar ze mee bezig zijn of het geeft ze een platform om zichzelf eens op een andere manier te profileren. Ik besloot een actie op te zetten. Een blog in ruil voor een donatie van € 500,- voor KiKa.

AFAS Software

Na een event bij AFAS waar ik een blog over geschreven heb raakte ik via Twitter met AFAS in gesprek. Het Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Dit doet zij op een maatschappelijk verantwoorde manier omdat AFAS een bijdrage wil leveren aan verantwoord en duurzaam ondernemen in de breedste zin van het woord. Verantwoord ondernemen staat voor AFAS voor: duurzaamheid, kwaliteit, respect, openheid en eenvoud. AFAS geeft op vier onderdelen invulling aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:

  • Medewerkers
  • Relaties
  • Milieu
  • Maatschappij

 Kijk voor meer informatie over het verantwoord ondernemen beleid van AFAS op www.afas.nl/mvo en experience.afas.nl 

AFAS en sponsoring

AFAS gaf aan dat zij veel verzoeken krijgen voor sponsoring. Ze vinden het zeker belangrijk om deel te nemen aan sponsorprojecten maar kunnen onmogelijk op alle verzoeken in gaan. Zelf ondernemen zij ook acties om maatschappelijke organisaties te steunen. Een groot deel van haar naamsbekendheid heeft AFAS te danken aan de sponsoring van AZ. Daarnaast zijn ze ook betrokken bij AFAS Tennis Classics, het AFAS Circustheater en het AFAS Sprookjesconcert. Hun doelstelling is om iedereen op een ontspannen manier kennis te laten maken met AFAS.

Biedt een meerwaarde

Naast hun sponsoractiviteiten participeren ze ook bijvoorbeeld het Matchpunt Leusden. Hierbij staat de samenwerking tussen het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties centraal. Bedrijven stellen zonder financiële tegenprestatie kennis, menskracht en middelen beschikbaar aan maatschappelijke organisaties die op die manier de mogelijkheid krijgen doelen te realiseren die op eigen kracht niet haalbaar zijn. Ik benaderde AFAS met mijn vraag of ik een blog kon schrijven in ruil voor een donatie en ze reageerden direct enthousiast. Het feit dat je iets aanbiedt in ruil voor een sponsorbedrag spreekt ze erg aan. Het is belangrijk om ook als je op zoek bent naar sponsoren een meerwaarde te bieden aan hen. Voor deze blogs ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden waarbij in ruil voor een sponsorbedrag een wederdienst aangeboden werd.

Clinics

In 2010 deed Gijsbregt Brouwer mee aan de Alpe D’huzes. Zijn persoonlijke motivatie was het feit dat zijn broer destijds met Lymfeklierkanker in het ziekenhuis lag. Gijsbregt was op zoek naar donaties maar wilde ook de donateurs in het zonnetje zetten en bedacht daarom het volgende. Hij organiseerde vier clinics van bekende (ex-)sporters en twee niet sport gerelateerde clinics. Iedereen die doneerde voor meer dan 50,- maakte kans op deelname van één van deze clinics. Het ging om clinics (of masterclasses of gewoon cursussen) waarin jij als sponsor de kneepjes van het vak leerde: van atletiek, van fietsen, van schaatsen, van zwemmen, van fotograferen en van alles wat met internet en journalistiek te maken heeft.

Bootcamp

Annemerel loopt net als ik de marathon van NYC in november. Zij is momenteel sponsorgeld voor Dance4life aan het verzamelen.  Samen met Esmée Noëlle organiseert ze deze zomer de Annemerel.com x Work That Es Bootcamps. Bootcamp sessies in vier verschillende grote steden voor iedereen die fitter wil worden of nog net voor de zomer wat kilo’s af wil vallen.

Smulpaapje

Susan Aretz is de oprichtster van Smulpaapje. Voor de ontwikkeling van de nieuwe website is ze een crowdfunding actie begonnen. Door een conversatie op Twitter werd ze op het idee gebracht om voor mensen die een donatie deden voor 100euro of meer, een taart te bakken. Iedereen die Susan volgt via de verschillende social media kanalen weet dat ze geweldige taarten, cakes, gebakjes, etc. kan bakken. Je mocht zelf kiezen wat voor taart er gebakken werd en dit resulteerde erin dat Susan op onderzoek uit moest voor het recept van een taart die ze nog niet eerder gebakken had.

Salestraining

Mariëtte Schouten loopt ook dit jaar de marathon van NYC alleen dan voor de CliniClowns. Ook Mariëtte is dus op zoek naar sponsoren. Mariëtte is een echte salesprofessional en zij begeleidt organisaties om hun salesorgaan te optimaliseren. Hiervoor verzorgt ze ook salestrainingen voor afdelingen of voor salesprofessionals.  In ruil voor een donatie aan haar CliniClowns doel verzorgt zij ook salestrainingen voor organisaties.

Waarom is deze blog nu geschreven? Er worden tegenwoordig zoveel inzamelingsacties georganiseerd. Het is vaak lastig om hier tussen op te vallen. Waarom zouden mensen jou wel en anderen niet sponsoren want het geld is natuurlijk maar één keer uit te geven. In deze blog wilde ik wat voorbeelden geven van manieren waarop je ook sponsorgeld zou kunnen verzamelen. Doe wat terug voor je donatie en zorg ervoor dat de tegenprestatie jouw sponsor iets te bieden heeft. Hierdoor zal hij sneller jouw doel sponsoren dan één van de vele anderen die hij voorbij ziet komen.

Misschien denk je nu dat het heel lastig is om een creatieve tegenprestatie te bedenken. Dit valt vaak best wel mee. Kijk naar het doel, de prestatie die jij gaat leveren of naar jou als persoon en probeer daar op aan te sluiten. Dus:  

  • Zorg dat het bij de doelgroep aansluit. Heeft de doelgroep hier behoefte aan?
  • Zorg dat het bij het doel aansluit. Ligt het in lijn met de kernwaarden van het doel?
  • Zorg ervoor dat het bij jou past. Weerspiegelt jouw persoonlijkheid in de tegenprestatie?
  • Val op, wees anders en uniek en maak gebruik van alle mogelijkheden en middelen die er zijn!

Voldoet de tegenprestatie hieraan dan is de kans op een donatie groter want veel mensen bieden hun sponsoren nog niks!

Met dank aan Madelon Baans, Gijbregt Brouwer, Annemerel, Esmée Noëlle, Susan Aretz en Mariette Schouten!

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]


Publicatie datum: 13 september 2013 08:24