De ROI van aandacht in een woonzorgcentrum

Om de onderlinge band tussen de medewerkers te versterken én om eens op een andere manier met elkaar om te gaan dan op de werkvloer, stond vorige week het uitje van de afdeling Marketing op de agenda. Met deze keer een wel heel bijzondere invulling.

Elf man sterk vertrokken we naar het Burgemeester Van Randwijckhuis in Amersfoort. Daar wachtte Carla Martherus van het woonzorgcentrum ons op samen met Manon Terpstra van Stichting Present. De stichting slaat een brug tussen mensen die willen helpen en mensen die hulp nodig hebben.

Game on

Na een warm welkom werd duidelijk wat wij, elf marketeers, die álles weten van leadgeneratie, sponsorships, contentmanagement en online marketing, deze middag zouden gaan doen: het begeleiden van een spelletjesmiddag voor de bewoners.
Sjoelbakken, kaartspelen, rummikub en damborden; alles stond klaar toen de eerste bewoners hun weg naar de recreatiezaal vonden. Wij ontvingen hen met een kopje koffie en thee en maakten kennis met elkaar. Het werd een middag om nooit te vergeten, er werd fanatiek –maar met heel veel plezier- gespeeld, er werd veel gelachen en vooral intensief aandacht aan elkaar besteed.

Haperen

De middag vorderde gestaag en steeds vaker stak bij mijzelf en mijn collega’s ontroering en bezinning de kop op. Veel bewoners zijn dement en dan is het confronterend om te zien wat het effect is van een haperende geest.
Ik kwam in gesprek met een dame van 86 jaar oud, toch een leeftijdsverschil van 48 jaar. Maar ik vond in haar een soulmate. Onze kijk op het leven (altijd positief blijven!) en onze humor bleken precies hetzelfde. Op mijn vraag hoe lang zij al in dit woonzorgcentrum verbleef antwoordde ze ‘dat ze gewoon even was aankomen lopen’. Ze woonde in de buurt en had wel zin in een spelletje. Een medewerker hielp me uit de droom; mevrouw woonde hier intussen al 4 jaar….

Zelf merken de bewoners echter weinig van hun dementie. Ze worden door de medewerkers van het Van Randwijckhuis ontzettend goed, liefdevol en met tomeloze inzet en energie begeleid. Uit liefde en medemenselijkheid is niets ze teveel.

Maar dat kunnen ze niet alleen. Vrijwilligers zijn altijd nodig. Ik raad je aan om ons voorbeeld te volgen. Kijk op www.stichtingpresent.nl en meld je aan!

En niet twijfelen; de ROI van aandacht is dankbaarheid. En dat is onbetaalbaar. 

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]


Publicatie datum: 17 september 2013 12:00