De laatste puntjes op de competentiemanagement ..ï..

De laatste puntjes op de competentiemanagement ..ï..

"Hoi, schat. Ik ben thuis!! Tsjonge, wat is het heet geweest. De hele zomer!"
"Roy, lieverd, wil je over het weer praten? Weet je niets leukers, ach kom zeg nog eens een paar van die ingewikkelde termen, van die fantastische systemen waar je aan hebt gewerkt?"
"Ok, ok.. ERP, Logistiek, Projecten, CRM, competentiemanagement, 360 graden feedback."
"Ga door, ga door, het is zo heerlijk interessant!"
"Profit 2008, enquêtegenerator, webparts, evalueren ….."
"Oh Roy, maak me gek!"
"Alle gekheid op een stokje. We hebben deze zomer en de maanden daarvoor keihard gewerkt aan Profit 2008, onze nieuwste versie die in oktober uitkomt. Met heel veel nieuwe functionaliteit, en dan bedoel ik echt heeeel veel nieuwe functionaliteit. Zal ik je eens vertellen wat we allemaal met competentiemanagement hebben gedaan?"
"Dat lijkt me fantastisch, maar eerst gaan we naar mijn nieuwe versie van de gado gado met ajam pedis. Met nieuwe ingrediënten, verbeterde samenstelling en een vleugje liefde."

Competentiemanagement is een geheel nieuw product als aparte module bij HRM. Er is al veel over geschreven, hard aan gewerkt en binnenkort beschikbaar. Voor veel organisaties is de tijd rijp voor invoering, de kat is uit de boom en de handen jeuken. De hype is voorbij en de stabiele waardetoevoegende toepassing is nu snel te koop. In veel branches ontstaat het besef dat het niet alleen de kennis en vaardigheden van de medewerkers zijn die het bedrijf succesvol maken. Een hele belangrijke en absoluut niet te onderschatten succesfactor is het gedrag van de werknemers. Binnen het (beroeps)onderwijs bijvoorbeeld weet men dit al en leren de studenten competentiegericht. De toekomstige medewerker hoef je dus niets meer te vertellen. Dit betekent dat de medewerkers naar dat gewenste gedrag moeten worden ontwikkeld. En dat kan alleen maar door competentiemanagement. Met de nadruk op management, want dat is wat ons pakket daadwerkelijk biedt in tegenstelling tot andere leveranciers die slechts onderdelen aanbieden. Onze module competentiemanagement is uniek om verschillende redenen:

  • Geen enkele leverancier die (zo veel) content meelevert, bijvoorbeeld ca. 80 gedragscompetenties (al dan niet gegroepeerd in clusters), op 4 niveaus met bijbehorende gedragsindicatoren.
  • De competenties worden ook met coachingsactiviteiten en START-vragen aangeboden als hulp voor de leidinggevende om zijn medewerkers te kunnen coachen bij diens ontwikkeling.
  • Het is de intentie dat u snel aan de slag kunt; competentiesets worden aangeleverd die geschikt zijn voor een bepaalde branche (ICT, Logistiek, Training & Opleiding) of een bepaalde discipline (Verkoop, Marketing, Leidinggeven) waaruit de relevante competenties kunnen worden geselecteerd.
  • Een raamwerk voor functieprofilering wordt meegeleverd waarmee functies op verschillende manieren kunnen worden beschreven.
  • Als een functie eenmaal is beschreven kan hiervan direct met behulp van de enquêtegenerator een evaluatie worden gegenereerd.
  • Deze evaluatie wordt aan de medewerkers in de betreffende functie gekoppeld en er kunnen direct diverse beoordelaars worden aangewezen.
  • Het is dus mogelijk om een 360° assessment toe te passen (een medewerker wordt niet alleen door zijn leidinggevende of zichzelf geëvalueerd, maar ook door een collega, een andere leidinggevende of zelfs een klant). Hierdoor wordt een beter beeld over de medewerker verkregen.
  • Door gebruik te maken van de coachingsactiviteiten kan nu gestructureerd een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) worden gemaakt.
  • Alle gemaakte afspraken kunnen worden gemanaged door ze te bewaken met signaleringen.
  • Verschillende matches kunnen worden gemaakt, bijvoorbeeld welke medewerker komt in aanmerking voor een bepaalde functie of voor welke functies komt een medewerker nog meer in aanmerking.
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes binnen een afdeling.
  • De enquêtegenerator kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt bijvoorbeeld voor een medewerkertevredenheidonderzoek, cursusevaluatie, evaluatie van een project etc.
  • Ook binnen de enquêtegenerator zal veel content aanwezig zijn in de vorm van vragen voor een tevredenheidonderzoek en verschillende antwoordmogelijkheden.
  • De resultaten van enquêtes kunnen met behulp van Excel worden geanalyseerd.
Het is eigenlijk te veel om op te noemen.

"Het eten was weer heerlijk. Waarom begin je geen toko? Je hebt alle vaardigheden in huis!"
"Ik denk zeker dat ik competent genoeg ben. Maar zullen we dat eerst eens uitzoeken met jouw enquêtegenerator?"
"Ja, dat is goed! Dat zal ik aan de lezers vragen."

Wilt u nog meer weten? Neemt u dan via e-mail contact met mij op. Ik praat u graag bij over de ontwikkelingen op dit gebied en de visie die ik op competentiemanagement heb.

Overigens ook voor het recept van gado gado en ajam pedis kunt u mij mailen: r.korthout@afas.nl

Roy Korthout

Productmanager Competentiemanagement

Per 1 oktober ben ik Senior Consultant Competentiemanagement en beschikbaar om competentiemanagement in uw organisatie met Profit te implementeren.

Publicatie datum: 2 oktober 2007 00:00