B2B leads via social media

De afgelopen vier maanden heb ik voor AFAS een onderzoek uitgevoerd met betrekking tot B2B leads via social media. Hiervoor is het gedrag op social media van de zakelijke doelgroep nagegaan door middel van een enquête.

Het genereren van B2B leads via social media, is dit mogelijk? Bij een strategische inzet is dit absoluut mogelijk. De uitkomsten van het onderzoek kunnen gedownload worden via de link onderaan mijn weblog.

Wat wil je bereiken?

Een organisatie moet informatie willen delen die aansluit bij de behoefte(n) van haar doelgroep. Daarnaast moeten volgers getriggerd worden zodat zij een conversie maken (download op de website) en content delen binnen hun netwerk.

Hoe bereik je dit?

Voorzie volgers van informatie die meerwaarde biedt en die in lijn ligt met waar jouw organisatie voor staat en de branche waarin jouw bedrijf actief is. Zoals uit het onderzoek naar voren is gekomen, zijn commerciële berichten veelal minder effectief. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw informatie echt meerwaarde biedt?

Conversie en call-to-action

Allereerst is het belangrijk om conversiepunten in de website in te bouwen, waardoor de bezoeker zijn persoonsgegevens achter moet laten voordat hij een whitepaper of blog kan lezen. Houd de conversie laagdrempelig. Om het tastbaarder te maken, heb ik hieronder een dergelijk conversiepunt weergegeven:

Weet wat er speelt

Prioriteit is altijd meerwaarde bieden. De informatie die geplaatst wordt, moet nuttig en relevant zijn voor de doelgroep. Zorg dus voor voldoende onderzoek naar het vakgebied om zo de doelgroep zo goed mogelijk te kunnen informeren.

Verbreed je horizon

B2B social media activiteiten worden veelal ondernomen via LinkedIn en Twitter. Dit is omdat veel mensen er vanuit gaan dat de zakelijke doelgroep vooral hier actief is. Het onderzoek wijst uit dat dit een onjuiste aanname is. Zakelijk gebruik van social media beperkt zich niet tot alleen LinkedIn en Twitter, ook Facebook wordt zakelijk gebruikt. Zorg dus ook hier voor relevante content.

 Slideshare is hier ook een interessant platform voor. Geef je wel eens presentaties? Deel deze dan op Slideshare. Deze informatie wordt zeer gewaardeerd door de doelgroep en zorgen voor een versterkt imago.

Maak gebruik van video-content

Zoals al eerder omschreven is video-content zeer in trek bij zakelijke gebruikers. Formuleer doelstellingen om te bepalen wat je met communicatie wilt bereiken en houd de boodschap kort en krachtig. Een goed voorbeeld is het 60 seconden-filmpje van AFAS Software. Een juist gebruik van video biedt eenvoud, terwijl er toch een heldere boodschap kan worden gecommuniceerd.

Monitoring

Monitor niet alleen je eigen social media-activiteiten maar ook die van de concurrentie en branchegerelateerde informatie. Gebruik een social media-dashboard zoals Obi4Wan om zo de informatie te filteren die voor jouw bedrijf interessant is. Haak in op berichten op de verschillende sociale media-kanalen als het gaat over bijvoorbeeld vragen of klachten bij de concurrentie. Hieronder een leuk voorbeeld van hoe er als bedrijf ingehaakt kan worden op tweets:

Effectiviteit berichten

Stel jezelf de vraag op welk moment van de dag je doelgroep actief is op social media. Dit is eenvoudig te meten door te testen op welk moment van de dag en op welke dagen berichten de meeste reacties ontvangen. Gebruik voor Facebook een edgeranking (algoritme Facebook) checker die precies kan weergeven op welk moment van de dag jij je bericht de wereld in moet sturen.

Ik hoor u denken: ‘Leuk hoor al die tips maar hoe genereer ik hier uiteindelijk leads mee? Het bieden van relevantie en meerwaarde doet het goed bij iedere doelgroep. Leid hiermee de doelgroep naar de website en zorg dat leads, voordat ze content kunnen downloaden of lezen, persoonsgegevens achtergelaten.

Hier kunt u de resultaten van mijn onderzoek lezen.

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]


Publicatie datum: 18 juni 2013 10:59