Avondje bankhangen en crisis tv kijken

Elke dinsdagavond zit ik op de bank en stem ik trouw om half negen af op RTL4. Niet omdat ik zelf zo’n fan ben van de zender, of ’s avonds niets beters te doen heb dan bankhangen, maar wel omdat wij met AFAS Personal bijdragen aan de uitzendingen van Uitstel van Executie.

Hoe werkt zo’n bijdrage? In principe is het natuurlijk reclame voor onze website www.afaspersonal.nl. Maar voor de deelnemers, de kijkers en ons is het veel meer! Het allerbelangrijkst voor ons is dat we alleen willen meedoen als we echt kunnen helpen, serieus kunnen bijdragen. Anders heeft het geen zin en kunnen we geen meerwaarde bieden.

Mijn feedback aan de producent en RTL4 is wel eens geweest dat ze met ‘lullen voor spullen’ en één uitzending over één persoon hun eigen concept tekort doen. Want achter de schermen wordt een deelnemer aan het programma écht geholpen door een budgetcoach, makelaar en diverse klusjesmensen. En presentator Martijn Krabbé is ook daadwerkelijk betrokken, hij heeft het programma zelf bedacht! Maar ja, de kijkcijfers ? Het eindproduct is uiteindelijk laagdrempelige crisis tv waarbij een lach en een traan in een klein uur gepropt zijn. Echt crisis tv. Niet dat dat erg is, maar als marketeer zou ik daar nog zoveel meer uit willen halen, is er nog zoveel meer over te vertellen. Iets wat ik nu een beetje probeer…

En hoe zit ik er nou bij op zo’n avond? Vol spanning hoe het item uiteindelijk overkomt in de hele uitzending. Wat zijn de reacties? Hoe is de context? Volgt er een reclame na het item? Ik monitor drie schermen tegelijk: Mijn TV voor de uitzending, de iPad voor de live cockpit van de sitebezoekers en mijn laptop voor de twitterstream. En geloof het of niet, ondertussen schrijf ik ook nog dit blog.

Elk jaar weer zien we enorme pieken in het aantal sitebezoeken tijdens en na elke uitzending. We doen dit nu voor het derde jaar, de kans bestond dus dat deze pieken inmiddels meer Hollandse heuveltjes werden, maar niets is minder waar. Elk jaar knallen we weer door een record heen. En dat is eigenlijk ook niet gek als je bedenkt dat de crisis alleen maar bij meer huishoudens speelt en de kijkcijfers van het programma steeds weer stijgen.

Een oplossing hebben we niet altijd voor elk probleem, maar met bewustwording en een makkelijke budgettool hopen we wel dat mensen uiteindelijk niet bij een programma van Uitstel van Executie terecht komen. Dan heb ik tenminste dinsdag écht een avondje vrij.

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]


Publicatie datum: 10 september 2013 20:16