APG en AFAS realiseren nieuwe pensioenkoppeling

Uit de samenwerking tussen pensioenuitvoerder APG en AFAS is een nieuwe pensioenkoppeling tot stand gekomen. De nieuwe koppeling zorgt voor een actuele uitwisseling tussen de salarissoftware van AFAS en de pensioengegevens van APG. De retourberichten die door de aanlevering ontstaan zoals: goedgekeurd of afgekeurd met daarbij de reden, zijn vanaf nu ook direct in de salarissoftware zichtbaar. Zo is gelijk duidelijk of de aanlevering goed is gegaan. De verwachting is dat het klanten veel tijd bespaart. De koppeling is getest in samenwerking met de gezamenlijke klant OSGMetrium en is vanaf 14 juli 2014 voor alle AFAS klanten beschikbaar.

AFAS benadrukt in de klankbordgroep in 2011 het belang van een actuele pensioenkoppeling. APG projectleider vanuit AFAS Guus Schoonderbeek is zeer te spreken over de oplossing. “Alle softwareleveranciers werden in de oude situatie geconfronteerd met veel uitval van de pensioenaanleveringen met achterstanden in de verwerking bij APG tot gevolg.
Dat kon echt niet meer en daarom is deze koppeling gerealiseerd. AFAS neemt als initiatiefnemer als eerste salarispakket in Nederland deel aan de pilot en gaat als eerste in productie met OSGMetrium.”

Correcties

In de oude situatie volgde de terugkoppeling van het aangeleverde bestand in een online portaal van APG. Daardoor konden fouten niet direct gecorrigeerd worden en was er geen inzicht in de status van een aanlevering. Doordat er geen directe terugkoppeling van gegevens was, ontstonden er bovendien verschillen wat zeer onwenselijk is. Schoonderbeek: “Met de nieuwe koppeling worden fouten en de status van een aanlevering direct zichtbaar in het salarispakket. Klanten kunnen deze fouten in het salarispakket oplossen, inloggen op het webportaal van APG hoeft niet meer. APG ziet nu ook de voordelen van deze koppeling voor hun klanten. Hoewel het even duurde tot de samenwerking tot stand kwam, is de oplossing goed en bovendien toekomstproof.” In 2016 verwacht APG ook de bouw- en schoonmaak pensioenfondsen toe te voegen, zodat ook deze sectoren dan profiteren van deze nieuwe ontwikkeling.

Wat gaat er veranderen voor AFAS klanten?

“AFAS Online klanten hoeven niets te doen. Klanten die geen gebruik maken van AFAS Online installeren update 8 om van deze nieuwe mogelijkheden gebruik te maken. De grootste verandering is dat de aangiftecockpit voor APG statusupdates en signalen vanuit APG toont. Vanuit de cockpit is er inzicht en zijn wijzigingen snel doorgevoerd. We zijn enorm blij met deze nieuwe mogelijkheid, het zal tijd, energie en fouten schelen”, aldus Schoonderbeek.

Lees verder over de software van AFAS voor het onderwijs

Publicatie datum: 14 juli 2014 12:01