Verkeerd verstuurde uitstelbrieven niet veroorzaakt door fout in software

Afgelopen woensdag was het groot nieuws: een belastingkantoor in Utrecht kreeg per ongeluk 1000 blauwe brieven in de bus. In plaats van één brief met een lijst voor wie uitstel van aangifte was aangevraagd, ontving het kantoor voor elke klant een aparte brief.

De Belastingdienst trad diezelfde dag met het nieuws naar buiten dat de software van AFAS de oorzaak was van de verkeerd verstuurde uitstelbrieven. De Belastingdienst heeft inmiddels aangeven foutieve informatie te hebben verstrekt en heeft het bericht van de website gehaald. De oorzaak moet niet gezocht worden in een fout in de software.

Terugkoppeling

Mohamed Amri, Manager Productmanagement van AFAS Software, legt uit waarom de fout niet bij de softwareleverancier ligt. “In onze software kan via het uitstelverzoek alleen een keuze gemaakt worden tussen terugkoppeling op CD-ROM of op lijst. Uit de specificaties die wij van de Belastingdienst hebben ontvangen, blijkt nergens dat de terugkoppeling van de uitstelverzoeken per cliënt zou plaatsvinden.
Op dit moment zijn we samen met de Belastingdienst aan het kijken of de afgekeurde uitstelverzoeken alsnog via lijst kunnen terugkomen.

Wij zullen hierbij echter geen aanpassingen in de software doen, omdat de uitstelverzoeken goed bij de Belastingdienst zijn binnengekomen. Dat de afgekeurde uitstelverzoeken per cliënt zijn verstuurd, ligt aan de manier waarop de Belastingdienst haar interne terugkoppelingsproces heeft ingeregeld. Onze software heeft hier niets mee te maken.”

"Dit probleem willen we wel zo snel mogelijk uit de wereld hebben, daarom gaan we komende week met de Belastingdienst om tafel, om gezamenlijk tot een goede oplossing te komen. Via de website houden we u op de hoogte van de details" Aldus Amri.

Publicatie datum: 19 april 2013 14:42