#TUACC accountants bij AFAS voor innovatie

Op de vreemdste en enige dag in vier jaar, 29 februari 2012, was TUACC te gast bij AFAS in Leusden. Centraal tijdens de bijeenkomst stond het initiatief om hervormingen in het accountancy vak tot stand te brengen. Met een volle zaal accountants, een geweldige line-up van sprekers en de lancering van de nieuwe TUACC site werd het een memorabele avond!

TUACC is een beweging van accountants met passie en liefde voor hun vak. Samen werken zij aan hervormingen en positieve energie binnen hun vakgebied.

Bloot

Marcel Pheijffer is professor aan de Nyenrode business universiteit en sprak als eerste de zaal toe. Hoe kan de accountant weer het beste jongentje van de klas worden en de maatschappelijke plicht omarmen? Volgens Pheijffer gaat het al lang niet meer om de jaarrekening. Hij benadrukte dit met een quote van Abe Briloff: “De jaarrekening is net een bikini. Dat is leuk… maar het is leuker om te zien wat het verhult.” Accountants moeten met de billen bloot, dat is de maatschappelijke plicht die aan het vak kleeft.

Nightmare competitor

Wim Buizert (CFO Olympia Uitzendbureau) en Bas van der Veldt (CEO AFAS) zijn opdrachtgevers van diezelfde accountant. Beide hebben de nodige ervaring en zouden het liefst een goede adviseur vinden in de accountant. Om deze adviesrol te kunnen vervullen moeten accountants vernieuwen en innoveren vindt van der Veldt. “Helaas gaat het nog te goed bij de accountants, waardoor er maar weinig geïnnoveerd wordt.” Daarvoor geeft de CEO een tip. Beschrijf met het hele kantoor de “Nightmare competitor” en word dat kantoor!

Opleiding

Fou-Khan Tsang, directie Alfa Accountants en Adviseurs, vindt dat de hervorming moet komen uit zowel de kantoren als de opleiding. Hij memoreert aan de oorsprong van het accountancyvak: de Pincoffs affaire. Hiermee werd de noodzaak van een controlerend orgaan voor iedereen duidelijk. Tsang vertelt: “100 jaar na deze fraudezaak krijgt deze man gewoon een standbeeld in Rotterdam. Als wij niet in ons vak de verantwoordelijkheid nemen, krijgen alle fraudeurs over 100 jaar een standbeeld. Om nieuwe accountants te krijgen moeten ze niet Starreveld lezen, maar de biografie van Steve Jobs.” Slotspreker Robert van Geenhuizen, marketeer bij Team4talent, kan zich hier uitstekend in vinden met in zijn rechterhand een muis van Apple. Geenhuizen vindt dat meer innovatiekracht hierin vitaal is. “De accountant van de toekomst kan denken als een marketeer.”

Traditioneel werd de TUACC avond afgesloten met een borrel en bitterballen. Een mooi evenement met veel stof tot nadenken!

Over TUACC

Het initiatief tot hervorming van de accountantssector is uit het niets tot stand gekomen. Gevoed door onvrede, gedreven door passie en trots, uitdaging en zorgen over de toekomst van het beroep van accountant. Als betrokken en bewuste leden van de beroepsgroep, stellen ze dat de beroepsgroep op een aantal punten tekort is geschoten. Verschillende stakeholders zetten dan ook steeds vaker vraagtekens bij hun toegevoegde waarde. Als gevolg zien regelgevers en toezichthouders zich genoodzaakt tot het stellen van kritische vragen en het nemen van maatregelen. Meer informatie kunt u vinden op www.tuacc.nl.

Publicatie datum: 1 maart 2012 13:57